Door Marcel de Leeuwe 21-10-2013

Weg met de zielloze e-Learning!

e-Learning is een massaproduct geworden. Overal en op veel manieren kun je leren via e-Learning. Dit is een oproep om met meer inspirerende, goede e-Learning te komen. e-Learning die je raakt, e-Learning met een ziel.

Memorabele leerervaring?

Iedereen heeft wel een docent waar je met veel plezier aan terugdenkt. Iemand die je heeft geraakt, iemand die je liefde voor een vak heeft bijgebracht, iemand die je persoonlijk verder heeft geholpen.

In trainingen en opleidingen vraag ik vaak aan mensen om hun ogen dicht te doen en een leerervaring terug te halen die memorabel was. Daar komen fantastische verhalen uit waarin mensen hun eigen grenzen verkennen, een raak verhaal horen, zelf actief zijn, etc. Al honderden mensen heb ik laten analyseren wat deze leerervaring nu memorabel maakt. Nog nooit heb ik gehoord dat iemand een e-Learning ervaring inbrengt. Waarom niet?

Content is niet hetzelfde als leren

Ruth Colvin Clark zegt in haar prima boek ‘Evidence-based Training Methods’ dat simpelweg het beschikbaar stellen van inhoud nog niets zegt over het leren en het leerrendement.

Veel e-Learning is gebaseerd op het idee dat een professional door content likt. Aan het eind volgt de toets en/of casus. Er komt een prachtig vinkje in het learning management systeem en het leren is afgerond.

Alternatieven?

Hoe kan het dat e-Learning soms zo weinig verschil maakt? Het lijkt wel of de experts die bij het ontwikkeltraject zijn betrokken alleen opnoemen wat de inhoud is. Terwijl deze inhoudsdeskundigen op andere momenten (bijvoorbeeld in een klassikale les, een workshop of een presentatie) vol vuur de lerenden inspireren! Het lijkt alsof er in het ontwikkelproces veel verloren gaat.

Volgens mij moeten we als onderwijskundig e-Learning ontwerpers niet denken in content maar in leeractiviteiten. Learning Design is dan de kern. Hierbij ontwerp je het leertraject en probeer je op een afwisselende manier de lerende te activeren. We herdefiniëren dan ook de rol van lerende. Die heeft niet enkel de rol van consument van content maar heeft een actieve rol. Hij wordt betrokken bij het leerproces en beleeft de leeractiviteit. In mijn woorden: de lerende krijgt een krachtige leerbeleving.

IDEO (beroemd ontwerpbureau) heeft een mooie ontwerpmethodiek toegepast op het ontwerpen van leren. Hun Design Thinking for Educators Toolkit bevat vele mooie handvatten om anders te ontwerpen.

Verder doe ik inspiratie en goede ideeën op met boeken zoals:

Scenario-based e-Learning van Ruth Colvin Clark

Seductive Interaction Design van Stephan Anderson

Renaissance eLearning van Samantha Chapnick

Flow van Mihaly Csikszentmihalyi

Drive van Daniel Pink

The Experience Economy van Joseph Pine en James Gilmore

Made to Stick/Plakfactor van Chip en Dan Heath

Design for How People Learn van Julie Dirksen

A Theory of Fun for Game Design van Raph Koster en Will Wright

Videojournalism, multimedia storytelling van Kenneth Kobre

Tot slot dit motto: Education is not filling a bucket, but lighting a fire.

Meer informatie en hyperlinks naar websites:

http://www.e-learning.nl/Nieuws/tabid/62/ID/18812/PageID/12517/Weg-met-de-zielloze-e-Learning.aspx

www.e-learning.nl/Nieuws/tabid/62/ID/18812/PageID/12517/Weg-met-de-zielloze-e-Learning.aspx