Kringactiviteit voor kleuters over getallen

• iris

Hoi Allemaal

Wie van jullie heeft er een leuke kringactiviteit voor een kleutersklas? De activiteit moet te maken met cijfers en getallen. Het liefst 1 t/m 10. Ik heb al een prentenboek voorgelezen, waarin verschillende cijfers aan bod kwamen. Hebben jullie misschien nog een ander idee?

Alvast bedankt!

Doeg Iris

• Jo65

Maak kaartjes met de cijfers 1 t/m 10. Neem een koffertje mee met voorwerpen, zoals bijv. schelpen. Maar je kunt ook bouwblokken nemen. Je vraagt een kind om 1 schelp neer te leggen. Een ander kind mag het kaartje met het cijfer 1 zoeken en erbij leggen. Zo doe je dat ook met 2 t/m 10. Je controleert met de hele groep hoeveel er zijn neergelegd door ze hardop met elkaar te tellen. Voordeel is dat je veel kinderen aan de beurt kunt laten komen en zelf kunt kiezen welke kinderen voor de lagere en welke voor de hogere getallen. Voor de kinderen is het een heel speelse manier om met getallen om te gaan. Ze kunnen dit zelf in 2-tallen tijdens de werkles naspelen.

Ik heb ook wel eens een zak kruidnootjes met de hele klas gedeeld. Toen de verdeling klaar was had iedereen vijf kruidnootjes in zijn hand. Ik zei dat ze er 1 mochten opeten. Hoeveel hadden ze er nu over? Toen mochten ze er 2 opeten. Hoeveel hadden ze toen over? Enz. enz. Dit kun je ook met bijv. rozijntjes doen.

• Anouk

Hee!

Wat ik in de klas wel eens heb gedaan is met blokken uit de blokkenhoek een flat gemaakt met 10 verdiepingen.

Kinderen in de goede volgorde op laten stapelen. En daarna kun je ook eventueel wat veranderen (terwijl de kinderen de ogen dicht hebben) en laten kijken wat er fout is aan de verdiepingen en dit laten corrigeren. Dit kan ook met huisnummers naast elkaar.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Succes!

Anouk