ontdekkend leren

• det

Wie helpt mij aan ideeën over ontdekkend leren in groep 5. Of heeft iemand een stappenplan voor de opzet.

Ik krijg de gelegenheid om zoiets op te zetten, maar toen ik op zoek ging op internet kon ik er maar weinig gerichte informatie over vinden.

Alvast bedankt voor de hulp.

• Patricia

Het principe van het zelfontdekkend leren.

Het zelf laten ontdekken van leerinhouden, hiervoor moeten de leerlingen eigen initiatief ontplooien. Het zelfontdekkend leren noemt men ook wel ‘banend onderwijs’, of probleemgericht onderwijs. Er wordt een baan uitgezet die de leerlingen kunnen volgen, . Het staat tegenover ‘sturend onderwijs’. ( dit houdt echter niet in dat leerlingen bij ‘sturend onderwijs’ geen eigen initiatieven kunnen ontplooien).

De onderwijsgevende houdt in de oriënteringsfase van bepaalde lesstof bewust informatie achter waar de kinderen zelf achter moeten komen. Hierbij moet wel goed gelet worden op welke informatie er achtergehouden wordt, de kinderen moeten deze informatie kunnen vinden, het moet haalbaar zijn.

Het zelf laten ontdekken van kennisinhouden- in tegenstelling tot het laten ontdekken van strategieën- is alleen toelaatbaar als het doen van verkeerde ontdekkingen gering is. Voor ontdekkingen van leerstrategieën is dit gevaar minder groot omdat de leerling zelf kan ervaren dat zijn weg niet werkt of dat een andere strategie makkelijker werkt.

Je moet méér vragen van het kind dan datgene wat het kind al bereikt heeft in zijn ontwikkeling.

Goed banend onderwijs maakt leerlingen zelfstandig, vindingrijk en verantwoordelijk, het kan ook situaties scheppen waarbij leerlingen leren samenwerken. Het kan een grote ontwikkelende waarde hebben en kan de creativiteit stimuleren.

Hieronder heb ik een beschrijving van een zelfontdekkende situatie.

• det

Dank je wel. Vooral in het laatste stukje omschrijf je waarom ík ook een opzet wil maken. Maar een stappenplan zou mij handvatten geven om een baan te ontwerpen/uit te zetten.

Ik mis echter jouw beschrijving van een zelfontdekkende situatie. Dit kan mij misschien op weg helpen een stappenplan te maken.

Weet jij misschien een stie waar ik dit terug kan vinden.

• Joke

Kijk even op paboforum, daar zijn al wat ideetjes gegeven voor sites.

• Joke

http://www.antonissen.net/phpBB2/viewtopic.php?t=8343

• det

=D> klopt, bedankt