help me (pabo)

• pink

hai, mensen

Ik heb een probleem. ik wil graag met de pabo beginnen maar heb geen havo of niv 4 van mbo. Maar ik kan wel een toelatingsexamen gaan doen( ben 24) En heb de school ook gebeld en die zeiden van dat k een sollicitatie brief moest schrijven. Is dat zo ?? Wie heeft dat ook meegemaakt ?

Ik wil naar de hanze school gaan in groningen.

En als k de test gaat deon wat moet k doen of leren of wat houd dat in ?

ik wil een beeld krijgen over die toets gedoe.

En hoe kan k me voorberreiden voor de toets?

HELP ME

• Nathalie

Hey,

Ik ben nu zelf bijna klaar met de Pabo, zit in het laatste jaar. Ik ben 24 en heb ook geen diploma. Ik ben zelf dus ook binnengekomen door het toelatingsexamen.

Over dit examen hoef je je niet teveel zorgen te maken. Het examen bestaat uit drie delen.

* Nederlands

* Rekenen

* Wereldorientatie

Voor Nederlands kun je niets leren. Je krijgt een lap tekst waar je vragen over moet beantwoorden en na afloop moet je de tekst samenvatten. Tekstverklaren en samenvatten dus.

Voor rekenen zou ik me wel voorbereiden. Op zich valt het niveau enorm mee. Je moet denken aan groep 8 van de basisschool en dan net iets moeilijker. Maar vergis je hierin niet, want je krijgt dan weer staartdelingen en breuken delen, vermeningvuldigen, optellen en aftrekken. Iets wat waarschijnlijk allemaal erg lang is geleden voor je en waar je wel even naar moet kijken. Ook is het handig om de rijtjes uit je hoofd te leren over cm, dm, m ect. cm2 dcm2, en inhoud cm3 en goed kijken naar wat ookal weer gelijk staat aan een liter en dat soort dingen.

Een boek wat je hierbij eventueel heel goed zou kunnen gebruiken is Rekenvaardig. Dan komt stap voor stap alles weer terug en heb je een perfecte basis om aan de toets te beginnen.

Wereldorientatie kun je ook niet leren. Het zijn ongeveer 40 of 50 meerkeuzevragen over je algemene kennis. Onmogelijk om die te leren, maar je komt er wel doorheen.

In totaal kun je 15 punten krijgen voor alle drie de toetsen. Heb je er aan het einde 8 gehaald dan ben je erdoor.

Zelf ging ik met een wisselend gevoel naar huis, maar wist 13 punten binnen te slepen. Het stelt dus allemaal echt niet zoveel voor.

Moet er wel even bijzeggen dat ik de pabo heb gedaan aan de hoge school Inholland en ik weet niet of het toelatingsexamen overal gelijk is natuurlijk. Een sollicitatie heb ik niet hoeven schrijven. Ik heb me gewoon ingeschreven. Als je de test gehaald hebt, krijg je nog wel een motivatiegesprek, maar ook dat stelt helemaal niks voor.

Ik hoop dat je zo een beetje een beeld hebt. Anders kun je me altijd mailen om nog eens wat te vragen. Zet als onderwerp dan wel even toelatingsexamen ofzo, want anders haal ik hem niet uit mijn junkmail.

Heel veel succes en gewoon doen, het is een schitterend beroep.

Groetjes,

Nathalie