zinloos geweld

  • Manon

    HOi

    Wij gaan in maart een project starten en het thema is “Zinloos geweld”. Wie heeft er leuke ideetjes?

    Ik heb al op de site gekeken en de stoeptegel gaan we ook bestellen.

    Ideetjes voor alle groepen zijn welkom!

    Alvast bedankt.

    Manon

  • Denise

    Je kunt aan postermateriaal komen via de stichting. Als opdracht kun je kinderen uit de bovenbouw bijvoorbeeld een eigen campagneposter laten ontwerpen.

    Kringgesprekken zijn leuk om erachter te komen wat de mening van de leerlingen is. (wat verstaan zij onder zinloos geweld?) Dit is vooral bruikbaar in de middenbouw. Drama is te gebruiken. Je kunt ze een toneelactiviteit laten spelen waarbij ze een of meerdere situaties zelf bedenken en uitvoeren.

    Veel succes! Denise

  • helpie

    je kunt er het thema pesten bij betrekken. er een kringgesprek over houden.

    sucees helpie

  • anita

    Er komen steeds meer boeken die dit thema hanteren. Wanneer je even zoekt op onderwerp in de bieb zul je een hoop (voor)leesboeken tegenkomen.

  • femke

    Geen idee met welke groep je dit gaat doen, maar misschien kun je in een taalles de titel ter discussie stellen. ‘Zinloos geweld’, wat is dat precies? Bestaat er ook zoiets al ‘zinvol geweld’? En als de conclusie is dat de titel eigenlijk niet helemaal de lading dekt, hoe zou je het dan kunnen benoemen. Maak daarna je eigen spreuk met beeldmerk en wie weet een beschilderde stoeptegel.

    gr. femke

  • Ris

    Klik op deze links:

    Wat de school kan doen tegen pesten

    http://pesten.net/leerlingen/w_s_k_doen.html

    Massage op school helpt tegen pesten

    http://www.pestweb.nl/aps/pestweb/voor+leerkrachten/Over+pesten/Nieuwsarchief/Nieuwsarchief+2008/Massage+in+de+klas.htm

    De vreedzame school

    http://www.google.nl/search?hl=nl&safe=off&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&hs=rm1&num=100&q=%22de+vreedzame+school%22+pesten&btnG=Zoeken&meta=

    Video's over pesten

    http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=pesten

    http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=bullying

    Websites over pesten

    www.pesten.net

    www.pesten.startpagina.nl

    www.pesten.startkabel.nl

  • Ris

    Je kunt kinderen ook zelf een voorlichtingsvideo laten maken tegen pesten.

  • Ris

    Websites over pesten:

    http://www.pesten.net

    http://www.pesten.startpagina.nl

    http://www.pesten.startkabel.nl

  • Ris

    http://www.theheroconstructioncompany.com/main/Links.html

    www.theheroconstructioncompany.com/main/Links.html

  • Nemos

    De Vreedzame School

    Scholen worden in toenemende mate geconfronteerd met ordeproblemen, gedragsproblemen en een sfeer van onveiligheid.

    De Vreedzame school is een integraal programma dat de school tot een veilige plek maakt. Conflictoplossing vormt een van de uitgangspunten. Het programma bestaat uit activiteiten die de sociale competenties van zowel de kinderen als de leerkrachten vergroten.

    Leerlingen, leerkrachten en ouders zijn samen verantwoordelijk, waardoor een beter leer- en werkklimaat ontstaat. Leerlingen worden voorbereid op het leven in een democratische samenleving en actief burgerschap wordt gestimuleerd.

    Het programma is ontwikkeld in de Verenigde Staten en voor het Nederlandse onderwijs bewerkt. In 2010 is het volledig vernieuwd en uitgebreid met de module burgerschapskunde. Het programma voldoet aan de kerndoelen. In april 2010 hebben alle basisscholen een dvd ontvangen van de Vreedzame school.

    Invoeringstraject Vreedzame school

    In een Vreedzame school:

    * fungeert de school als gemeenschap: er heerst een cultuur waarin ieder zich verantwoordelijk voelt voor het geheel

    * worden conflicten beter opgelost: vergroten van de vaardigheden van leerlingen, leerkrachten en ouders

    * is minder geweld, zowel fysiek als verbaal

    * is een beter groepsklimaat: er ontstaan betere relaties binnen de groep, evenals respect en waardering voor verschillen

    Op basisschool De Zonnewijzer te Roermond en Het Palet te Venlo is het invoeringstraject in volle gang. Enkele reacties:

    “Bij de Vreedzame school leren we om ons te beheersen en na te denken over wat je doet. Het helpt!” (Gino, 10 jaar)

    “Het is belangrijk voor de kinderen, want ze leren niet stout te zijn!” (Mohammed, 12 jaar)

    “Je kunt bv. tegen iemand zeggen: wat heb je leuke kleren aan. Of sorry!” (Yassir, 5 jaar)

    “We zeggen het nu als het wel goed gaat” (Roeland, groep 8) "

    Je bent niet alleen zinnig bezig, maar ook met leuke activiteiten. Allemaal met hetzelfde thema in een leuke sfeer!” (Rianne, leerkracht groep 7)

    “Er wordt een handreiking gegeven waar iedereen iets mee kan. De leukste les van de week!” (Nicky, leerkracht groep 6)

    “Kinderen leren anders te denken over wat ze doen en ze leren te reflecteren.” (Mandy, leerkracht groep 3).

    Loek Schoenmakers

    http://www.bco-onderwijsadvies.nl/content/view/271/74/

    www.bco-onderwijsadvies.nl/content/view/271/74/