zinloos geweld

  • Nemos

    Webfilmpjes over ‘De vreedzame school’

    Video: De Vreedzameschool.avi

    http://www.youtube.com/watch?v=cS9FOoXKJLE&feature=related

    www.youtube.com/watch?v=cS9FOoXKJLE&feature=related

  • Nemos

    Wat zijn jouw ervaringen met project ‘De vreedzame school’?

    http://www.devreedzameschool.net/vreedzameschool/index.php?option=com_content&view=article&id=85&Itemid=133

    www.devreedzameschool.net/vreedzameschool/index.php?option=com_content&view=article&id=85&Itemid=133

  • Nemos

    Video: Conflictbemiddeling door leerlingen

    http://www.leraar24.nl/video/1614

    www.leraar24.nl/video/1614

    Leraar24

    26-04-2010

    Conflictbemiddeling, het begeleiden van leerlingen bij ruzie is een bijzondere vaardigheid. Vaak beslist de leraar met: ‘omdat ik het zeg’. De leerling stelt zich passief op, voelt geen eigenaarschap voor het conflict. Maar de leraar spreekt de taal niet van de leerling en het conflict blijft daardoor soms bestaan. Dit kan anders.

    Op verschillende scholen in Nederland wordt de leerling zelf geactiveerd. Waneer een school werkt met mediators worden alle leerlingen en al het personeel getraind in het benoemen en oplossen van conflicten. Een voorbeeld dat navolging verdiend omdat het zeer effectief is gebleken en een bijdrage levert aan een veilige leeromgeving.

    Op basisschool Het Avontuur in Almere worden conflicten beslecht door getrainde leerlingen. In deze video is te zien hoe deze school zijn mediators en leraren traint om op een juiste manier te kunnen bemiddelen bij ruzies. Zij worden daarbij ondersteund door Mediation door Leerlingen.

    Onderwerpen:

    mediation, orde

    Competenties:

    Pedagogisch competent, Sociaal emotionele ontwikkeling, Interpersoonlijk competent, Contact met de groep

    Plaats een reactie

    Reacties (3)

    Harriet Kollen | 03-04-2012

    Als reactie op Yorick Mediation door Leerlingen is een van de mooiste manieren van werken die mijn team, de kids en ik hebben ervaren.Wij hebben de werkwijze van Mediation door Leerlingen (MdL) op de Achthoek (800 leerlingen) ingezet. Ik was destijds locatiedirecteur op deze school. Het werkt geweldig. Wat vooral belangrijk is, is het team van leraren, zij moeten het gedachtengoed dragen. De training van MdL raakt ook hen en ik kan uit eigen ervaring zeggen….ook zeer aanstekelijk. Zowel kinderen als docenten krijgen tools aangereikt die iets wezenlijks in de gesprekken die ze voeren veranderen. Naar elkaar maar bijvoorbeeld ook in gesprekken naar ouders toe. Het is de beste training die ik ooit gedaan heb. Ik ben hierdoor een ‘believer’ geworden. De mensen die het geven zijn authentiek en leveren altijd maatwerk. Daar word ik blij van! Dus scholen van Nederland, niet lang over nadenken maar DOEN. Je geeft kinderen en leraren tools voor het leven.

    Yorick Saeijs | 02-03-2011

    Leuk te zien dat een geïntegreerd onderdeel van de Vreedzame School los gebruikt wordt.Kinderen kunnen zo veel zelf. Daar kunnen we mooi inzetten, als de voorwaarden goed zijn. Ik vraag me wel af wat hoe het werkt als je dit “los” in je school gaat gebruiken. Mooi filmpje in ieder geval. Groeten, Yorick Saeijs, onderwijsadviseur OMJS

    ……………………………………………….

    Video: SOVA aanpak - mediation

    http://www.leraar24.nl/video/493

    www.leraar24.nl/video/493

    Leraar24

    03-06-2009

    Binnen de Van der Reijdenschool is een sova-wijze (sociale vaardigheid) ontwikkeld die afgestemd is op de individuele leer- en opvoedingsbehoeften van kinderen. Op deze manier kan ieder kind zich ontwikkelen naar zijn/haar eigen unieke mogelijkheden en talenten. De werkwijze gaat uit van de eigen verantwoordelijkheid van leerlingen en het vergroten van zelfvertrouwen waardoor kinderen zich veilig voelen. Door middel van groepsdynamica, klassenvergaderingen en pleinmediators proberen ze de juiste sfeer op school te creëren.

    Alle scholen willen een prettige leeromgeving voor de leerlingen. Hoe bereik je dat kinderen goed met elkaar omgaan? Dit portret van de Van der Reijdenschool geeft een beeld op welke manier zoiets aangepakt kan worden.

    Onderwerpen:

    gedrag, sociaal vaardig

    Competenties:

    Pedagogisch competent, Sociaal emotionele ontwikkeling

    Plaats een reactie

    Reacties (2)

    Veronique | 18-11-2009

    Dag Jolanda, er zijn wel mogelijkheden: 1. Je kunt een cursus Leefstijl volgen maar dat moet dan wel gedragen worden door je school 2. je kunt een 2e graads bevoegdheid halen in het vak Omgangskunde. O.a. Hoge school Utrecht. Daar leer je veel over gesprekstechnieken, groepsdynamiek, aanpak van problemen. Misschien is dit niet helemaal wat je zoekt maar ik wilde je deze informatie niet onthouden P.s. Veel van mijn studiegenoten werken in cluster 4.

    jolanda | 06-06-2009

    Hallo, Ik ben 13 jaar werkzaam als onderwijsassistent,waarvan drie jaar in het cluster 4 onderwijs. Graag zo ik een studie/curses willen volgen om Sova-leerkracht te worden. Na hierover te hebben geïnformeerd bij mijn eigen school is mij verteld dat hier geen specifieke cursussen voor zijn. Klopt dit? Alvast bedankt. Vriendelijke groet Jolanda,

    ………………………………..

    Video: Geweldloze Communicatie in het PO

    http://www.leraar24.nl/video/1388

    www.leraar24.nl/video/1388

    Leraar24

    24-02-2010

    Openbare basisschool De Dordtse Til in Nieuw Dordrecht kwam via de training geweldloos en weerbaar communiceren in contact met Geweldloze Communicatie en past het enthousiast toe. In deze video laten kinderen zien hoe zij Geweldloze Communicatie toepassen aan de hand van rollenspellen.

    Geweldloze Communicatie is een conflict- en communicatiemethode, en speciaal voor kinderen wordt deze methode uitgelegd via twee dieren; de Jakhals en de Giraf. De jakhals is resultaatgericht, dwingend en autoritair. De giraf is zowel zachtaardig als sterk, kijkt met mildheid naar wat zich aandient, communiceert vanuit zijn hart en zoekt naar verbinding en helderheid. Wanneer kinderen in het basisonderwijs deze methode leren, helpt ze dit zich vreedzaam te uiten, en samen te werken.

    Bezoek voor meer informatie over de methode Trainersgroep Weerbaarheid

    Onderwerpen:

    agressie, communicatievaardigheden

    Competenties:

    Pedagogisch competent, Sociaal emotionele ontwikkeling, Omgaan met conflicten

  • Nemos

    Instructievideo Onderlinge kindermassage

    Leraar24

    1 november 2010

    Moeilijk gedrag aanpakken

    Er is een volstrekt nieuwe methodiek ontwikkeld, om problemen in de klas en pedagogische instellingen aan te pakken, door gebruik te maken van onderlinge kindermassage.

    Instructie in de klas

    In deze video zien we leerlingen uit groep 1/2 en groep 5 van basisschool Sinte Maerte in Breda. De kinderen doen ontspanningsoefeningen, gevolgd door onderlinge kindermassage. De leraar begeleidt en geeft instructie.

    http://www.leraar24.nl/video/2294

    www.leraar24.nl/video/2294

  • Susan123

    Hey ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen

    ik heb voor school een paar stellingen waarmee ik een onderzoek doe. 

    Mijn vraag of jullie deze stellingen kunnen beantwoorden over zinloos geweld.

    En de vraag voel je je veilig op straat?

    Stelling 1: 

    Zinloos geweld wordt gevormd door het spelen en bekijken van gewelddadige computerspellen, en films (gebruik van een VR bril)

    Eens/ oneens

    Stelling 2:

    De politie moet strenger optreden tegen zinloos geweld

    Eens/ Oneens

    Stelling 3:

    Alcohol is de grootste boosddoener van zinloos geweld

    Eens/ oneens

    Mijn grote dank voor het beantwoorden van de vragen