weektaak hoe doen jullie dat??

  • Susanne

    Hoi,

    Ik heb sinds dit jaar een eigen groep, groep 4.

    En ik vind het zelfstandig werken best wel lastig te realiseren.

    Onze school heeft er ook niet een echte doorgaande lijn en je kunt het eigenlijk doen zoals je wilt.

    Ik ben begonnen met weektaken, maar dit was best veel werk voor mijzelf. En ik weet niet goed hoe ik de handelingsplannen hierin moet inpassen. Er zijn kinderen extra oefening krijgen, maar hoe past dat dan in de weektaak??

    Is de weektaak van maandag tot vrijdag??

    Kijken de kinderen dit zelf na??/

    Stoppen jullie hier remidierende( of hoe je dat schrijft) bladen in?

    Hebben de kinderen de weektaak in het la? of in een map??

    Leveren ze in wat ze af hebben?? Of houden ze dat bij zich tot een bepaalde dag??

    Hoe weten de kinderen wat ze moeten maken??

    KORTOM: HOE ORGANISEREN JULLIE DIT??

    Ik ben erg benieuwd en misschien kan ik iets van jullie leren……

    Groetjes Susanne

  • marjan

    Susanne, ben jij direct begonnen met een weektaak? Zou je niet eerst beginnen met een (halve) dagtaak? Ik zou om te beginnen een dagtaak maken, waarop moet-opdrachten en mag-opdrachten staan. De moet-opdrachten moeten die dag af. Na de moet-opdrachten gaan ze met de mag-opdrachten aan de slag. Ze moegen zelf kiezen welke mag-opdrachten ze gaan maken.

    Vakken waarbij het antwoord in een antwoordenboekje staat, kun je door de kinderen zelf laten nakijken. Je kunt als regel instellen dat ze de fouten moeten verbeteren. Veel vakken kunnen de kids niet zelf nakijken, omdat er vaak geen vaststaand antwoord is en er meerdere antwoorden mogelijk zijn. Dat werk leveren ze gewoon in.

  • susanne

    Ja ik ben direct begonnen met een weektaak, maar dat waren ze al gewend vanuit groep 3. Het zelfstandig werken zelf is voor deze kinderen geen probleem. Alleen weet ik zelf niet precies hoe ik het allemaal moet regelen.

    De moet-opdrachten van je dagtaak, zijn dat alle taken van de lessen??

    Of staat dat er los van??

    Susanne

  • Eva

    In het boek 'Leve de school; van H. Wenke en R. Rohner staat van alles over taken in groep 3 en 4. Mischien heb je er wat aan (in de meeste bibliotheken te vinden)

  • marjan

    susanne schreef:

    De moet-opdrachten van je dagtaak, zijn dat alle taken van de lessen??

    Of staat dat er los van??

    Dat kan, maar dat hoeft niet. Ik zou het zelf niet doen. Ik zou naast de taak ook nog klassikale lessen willen hebben. Ik zou aardrijkskunde bijvoorbeeld klassikaal willn doen. Dan geef je dus ook klassikaal de opdracht die ze daarbij moeten doen. Als ze klaar zijn met de aardrijkskunde-opdrachten, kunnen ze weer verder met de opdrachten op de taakbrief.

  • evelien

    hoi susanne,

    zelf heb ik groep 5.

    daar hebben kinderen veel moeite met tafels mijn weektaak maak ik zelf maar is ook vrij lastig omdat in te plannen

    gr. evelien