thema 'dit ben ik'

• Angela

Binnekort ga ik het thema ‘dit ben ik’ in de kleuterklas uitvoeren. Wie heeft nog ideeen, suggesties, tips, materiaal enz. voor mij? Alvast bedankt!

• Eva

Foto's mee laten nemen, is voor de hand liggend maar wel past wel goed bij het thema. Doe iets met de foto's; kopieer pasfoto's op A3 en laat de leerlingen met felle kleuren (fluoriserend roze, geel en groen) de kopieen in verven. (zoals de afbeedlingen van marilyn monroe),

Voor de rest spiegels in de klas. Laat de leerlingen goed na zich zelf kijken.

Meet de leerlingen op en zet de lengtes allemaal naast elkaar.

Elkaar overtrekken met stoepkrijt op het schoolplein (vinden kleuters echt leuk!)

Afdrukken maken van handen en voeten! Of lippenstift + lippen!

Wat ook erg leuk is om voor alle leerlingen een groentekistje op te halen op de markt (die krijg je zo mee). Maak hier een ‘ik’ kistje van. Laat de leerlingen van alles meenemen over zichzelf. Je kan ook ze ook allerlei dingen laten maken (bijvoorbeeld familieleden kleien)

en zet ze in het kistje (kistje op zijn zijkant)

Maak van alle kistjes een muur in de klas… GEeft een leuk resultaat, en de leerlingen kunnen zo bij elkaar (naar binnen) kijken

Succes!

• Susanne

Het is ook leuk om de kinderen hun gezin te laten tekenen.

• anita

nog simpeler dan een groentenkistje: gebruik hiervoor de melkdozen waarin de schoolmelk wordt aangeleverd. Die zijn er genoeg op iedere school!

• anne

een poppetje tekenen en voor de kinderen kopieeren. Deze beplakken ze met stof/of kleuren ze in met potlood. je kunt speciaal de opdracht geven om te tekenen/kleuren wat ze die dag aanhebben, zo oefen je ook direct de kleuren.

andere ideetjes

Meten

Wegen

Succes ermee

• pipodeclown

kut dingen