PROBLEMEN MET WW

• juffie

Hallo,

Ik heb een vraag. Ik loop stage en ga een les geven aan groep 7 over ww.

Volgens de leerracht is het probleem dat de kinderen de ww-vormen t.t en v.t door elkaar halen en dus ook 't kofschip toepassen in de t.t.

Heeft er iemand nog tips en misschien nog leuke ideeen hoe ik deze les leuk voor ze kan maken zonder te gaan stampen op de ww.

Alvast bedankt.

• tanja

Toevallig ben ik er vorige week mee bezig geweest(ik heb groep 7). je moet ze goed uitleggen dat het Fokschaap bedoeld is om te kijken of het in de t of d familie zit.

Bijvoorbeeld:verven-leg je hand op de laatste twee letters (en!).

Dan zie je de v op het einde. Zit de v in het `t fokschaap? nee dan is het de d familie.

de v gebruik je in meervoudwoorden. De f dus in het enkelvoud

verfde!

zo ook in de tegenwoordige tijd. Laat ze eerst zelf woorden verzinnen. Mijn mening is dat je het niet kan vermijden om te stampen. Als ze de regel eenmaal doorhebben kunnen ze er goed mee werken. Ik heb een affiche gemaakt voor mijn groep met `t fokschaap als je het wilt hebben mail ik het je wel

groeten

• willeke

wij maken gebruik van de persoonsvorm kaart die hoort bij de methode Taaljournaal..hier kunne de kinderen goed mee werken.

• femke

Je uitleg is prima hoor, maar ik zou niet beginnen met dit voorbeeld. Hier is niet alleen de t of d voor veel kinderen het probleem, maar je maakt het ze ook nog eens lastig door het veranderen van de v in een f. Ik zou eenvoudiger voorbeelden nemen om te beginnen. Als ze het begrijpen kun je het een beetje lastiger maken door woorden zoals verven als uitgangspunt te nemen. Kleine stukjes tegelijk.

gr. femke

• yasemin

ik vertel in mijn groep 7 altijd het verhaal van 't koffieschip (bootje tekenen op het bord en leuk verhaal erom heen verzinnen). Het leuke aan dit koffieschip is dat het alleen maar T(hee) geeft….

Met een leuk en spannend verhaal en wat tekeningen op het bord, merk ik dat het beter blijft hangen bij de kinderen….

Hoop dat je er wat aan hebt..!!

• janneke

Zou je misschien de affiche naar mij kunnen mailen, ben er ook erg druk meebezig.

Zelf heb ik twee taalbomen gemaakt en op het raam geplakt een voor de tegenwoordige tijd, op alle takken staan de naamwoorden en in de stam staat ik, daar hangt niks aan, aan de takken heb ik blaadjes gehangen met een t of en eraan, voor de verleden tijd heb ik ook een boom gemaakt met te(n) de(n) werkt erg goed, groetjes janneke

fladder4@hotmail.com

• Ria

ik weet zelf ook niet goed meer hoe dit in elkaar zit. (het kofschip dus )wie of waar kan ik dit opfrissen??