stelling

• Miep

hoi mensen, ik moet voor school een aantal stellingen beantwoord krijgen van mensen. Willen jullie zo lief zijn mij daarbij te helpen!

Stelling 1:

Als opvoeder moet je soms plaatsvervangend voor het kind handelen, omdat het niet inziet wat de gevolgen van bepaalde daden kunnen zijn.

Stelling 2:

Kinderen hebben volwassenen nodig op zich te kunnen ontwikkelen.

Stelling 3:

Leren moet ?op maat? plaatsvinden en aangepast zijn aan de mogelijkheden en capaciteiten van de kinderen

alvast bedankt

Miep

• zilvermaantje

Stelling 1: moeilijk, ik ben meer voor het ‘laten ervaren’ maar soms kan het niet anders, dat is niet standaard te zeggen

Stelling 2: eens, maar ze hebben ook ontwikkelings en leeftoiijdsgenootjes nodig

Stelling 3, uiteraard mee eens, anders zal het kind altijd onder of boven zijn/ haar niveau werken, frustratie!

• liesbeth

he ik wil je wel even helpen. hoop dat je er iets aan hebt.

1. als je een kind belemmert in zijn eigen handelen leert het niet dat een daad gevolgen heeft en hoe hij ze op kan lossen. bovendien zal hij een volgende keer minder snel zelf een oplossing aandragen omdat jij hem die de vorige keer voor bent geweest. hij zal het gevoel hebben dat jij het beter weet.

2. klopt. kinderen copieren gedrag en handelingen van volwassenen. doordat ze dit overnemen en eventueel aanpassen ontwikkelen ze zich.

3. ja, alleen hoe bepaal je wat de mogelijkheden zijn van ieder kind? moet je ze dan voor elk vak elke week gaan toetsen? vin ik geen goed idee. beter een methode voor een groep leeftijdsgenoten aanhouden en voor betere kinderen extra taken en voor minder goede kinderen hulp.

groetjes Lies