naar Pabo via MBO of HAVO??

• Ilona L

Hoi allemaal,

Mijn dochter zit in het laatste jaar VMBO-tl en wil uiteindelijk naar de Pabo.

Wie kan mij vertellen wat de voor- en nadelen zijn als zij kiest voor het MBO en daarna de Pabo. Wie kan mij ook vertellen wat de voor- en nadelen zijn als zij eerst kiest voor de Havo en daarna de Pabo… We zijn benieuwd naar de reacties!

Groeten,

Ilona & Stephany

• Erica

Ik zit in mijn laatste jaar Pabo, hiervoor heb ik havo gedaan. De pabo is leuk, veelzijdig en praktijkgericht. En als student moet je hier mee om kunnen gaan. De studie is niet zozeer moeilijk te noemen maar naar mijn idee is het gewoon ontzettend veel, je moet veel kunnen dus moet je ook veel leren. Dit leren gebeurt voornamelijk door praktisch bezig te zijn met zaken die je interesseren maar er komen ook zeker onderwerpen en onderdelen aan de orde die je niet aanspreken.

Bij mij op de opleiding zitten veel studenten die eerst MBo hebben gedaan en er zitten studenten op die met een havo diploma op zak de pabo binnen komen. Aan beide voorstudies zitten voordelen.

Met MBO als vooropleiding is de kans groot dat er praktijkgericht aan het werk gegaan wordt. Dit zal aanspreken omdat er bijvoorbeeld al met kinderen gewerkt wordt.

Op de havo wordt er meer theoretisch gewerkt. Dit heeft, naar mijn idee, wel het voordeel dat je leert ‘de grote lijnen te zien’, en te plannen.

Ik denk dat de overgang van vmbo-tl groot is na de havo, een overstap naar een mbo-opleiding is misschien logischer maar ik praat vanuit daar niet uit ervaring dus dat weet ik niet. Misschien zijn er andere die dat wel weten.

Succes met de keuze, en als je iets wilt: gewoon er voor gaan!

• Renske Waterreus

Ik ben vanuit een mbo opleiding in de pabo ingestroomd. Daarvoor had ik de mavo gedaan. Het was behoorlijk pittig omdat je vooral veel theorie moet leren en niet altijd even praktisch bezig bent. VOor mij was het aardig pittig om te doen allemaal, maar als je het zeker weet dat je het wil doen, dan zul je je doen ook bereiken.

Het voordeel van de mbo opleiding is dat je veelal meer praktijk ervaring opdoet in het vakgebied al. En mocht het nou niet helemaal lukken met de pabo dan kun je altijd nog werk gaan zoeken met je mbo diploma. Je bent waarschijnlijk wel langer bezig om met de pabo te starten, maar de ervaring is zeker de moeite waaard,

Succes

• karin

Hoi Ilona en Stephany,

Ik ben zelf van de Mavo naar het MBO gegaan, namelijk naar het SPW en daar heb ik de 3-jarige opleiding voor onderwijs-assistente gedaan (niveau 4).

Het SPW is erg praktijkgericht, tijdens deze opleiding heb ik 2 schooljaren stage gelopen (1e keer 3 dagen per week, 2e keer 4 dagen per week)

Ik zit nu op de Pabo waar ik een versneld traject doe (3-jarig ipv 4-jarig).

Ik ben hier vorig jaar begonnen in een aparte klas met allemaal mensen die hetzelfde traject volgden als ik. Op dit moment zit in in het derde studiejaar, voor mij dus mijn tweede jaar op de Pabo.

Mijn evaring is dat je heel veel hebt aan alle praktijkervaring die je hebt opgedaan tijdens de stages op het SPW.

Stagebegeleiders kunnen nu ook goed aan mij merken dat ik goed gericht ben op de praktijk, je kunt vaak meer improviseren, kortom: je bent het al meer gewend om echt voor de klas te staan (en dat is tenslotte ook wat je gaat doen als je je diploma hebt!)

Uiteindelijk is dit een iets langere weg om leerkracht te worden:

Havo (5 jaar) + Pabo (4 jaar) = 9 jaar.

Mavo (4 jaar) + SPW (3 jaar) + Pabo (3 jaar) = 10 jaar.

Hierintegen heb je dus ook veel meer praktijkervaring.

Als ik het over zou mogen doen, dan zou ik het zeker weer op dezelfde manier doen!

Ik raad dan ook echt aan om gewoon naar het SPW te gaan, dan ben je ook al erg doelgericht bezig, je leert de basisschool goed kennen en dat heeft bij mij heel positief uitgepakt! Je bent er dan ook echt aan toe om naar de Pabo te gaan.

Wat ik vaak hoor van mensen die van de Havo afkomen, is dat het ineens heel anders is om zoveel te gaan stagelopen (sowieso in het eerste jaar Pabo 1 dag per week en 4 of 5 keer per jaar een stageweek.)

Succes met de keuze!

Groetjes van Karin!

• Hanneke

Hoi

waar je wel rekening mee moet houden is dat de officiele toelatingseis voor de pabo Havo/ Vwo of MBO niveau 4 is (volgens mij als je de SPW in 3 jaar doet heb je niveau 3) Deze regels zijn niet zo lang geleden veranderd.

Dat betekent dus dat het MBO nog een jaar langer duurt.

Tegenwoordig kun je ook veel pabo's versneld doen (in 3 jaar) ongeacht je vooropleiding, dus in theorie zou je het zelfs in 8 jaar kunnen doen.

succes met je keuze,

groeten

• Miep

Hoihoi,

ook ik heb na de mavo de SPW 4 in drie jaar gaan volgen. deze heb ik onderhand afgesloten en zit in het tweede jaar van de pabo.

Als je S'PW 4 heb gedaan, mag je zelfs (bij de meeste Pabo's) een jaar korter over de Pabo doen.

De aansluiting is overigs van spw naar pabo is mijn goed bevallen. Vooral qua praktijk heb je een streep op voor.

ik hoop jullie hiermee geholpen te hebben!!!

veel succes met de keuze

groetjes miep

• Miep

nog even vergeten te melden:

Hanneke zei dat je spw 4 niet in 3 jaar kan doen, dit is niet waar!!!!

Bij sommige mbo instellingen is dit wel mogelijk, bijvoorbeeld

horizon college te alkmaar

Dan noemen ze het: SPW 4 thbo (in drie jaar dus)

thbo = toeleiding tot het hbo

• karin

Dit kan ook op de ROC's in (volgens mij) heel Nederland.

( spw 4 in 3 jaar doen)

Heb ik zelf ook gedaan en is niet zwaar ofzo…

• Nikkie

Hallo

Ik zit nu in het 3e jaar van de pabo. Hiervoor heb ik mbo spw gedaan. In het begin deed ik spw niveau 4 maar toen bleek dat ik na 3 jaar ook naar de pabo kon. Op deze school raadde ze me het toen sterk af maar ik dacht dat ik het wel zou kunnen en ben toch na 3 jaar naar de pabo gegaan met een vriendin. We doorlopen beide de pabo goed en halen allemaal voldoendes. Natuurlijk moeten ook wij wel eens wat over doen maar dat moeten de havo leerlingen ook.

Ik vind dat je met spw toch ook wel een voordeel hebt. Je hebt al veel stage's gehad en bent al bekend met kinderen. Ook een deel van de stof van het eerste jaar heb je al gehad. Daarbij hebben wij ook vrijstelling voor tekenen en handenarbeid en dat scheelt een hoop tijd. Maar daar moet je wel zelf achteraan. In januari ga ik op stage naar Suriname en daar heb ik reuze veel zin in. Nou heel veel succes met het kiezen van de opleiding.

Groetjes

• Ilona L

allemaal heel erg bedankt, dit geeft een goed beeld hoe of wat….

Veel succes met jullie studie!

Groeten, Ilona ook namens dochter Stephany.