Hoi Ilona en Stephany,
Ik ben zelf van de Mavo naar het MBO gegaan, namelijk naar het SPW en daar heb ik de 3-jarige opleiding voor onderwijs-assistente gedaan (niveau 4).
Het SPW is erg praktijkgericht, tijdens deze opleiding heb ik 2 schooljaren stage gelopen (1e keer 3 dagen per week, 2e keer 4 dagen per week)
Ik zit nu op de Pabo waar ik een versneld traject doe (3-jarig ipv 4-jarig).
Ik ben hier vorig jaar begonnen in een aparte klas met allemaal mensen die hetzelfde traject volgden als ik. Op dit moment zit in in het derde studiejaar, voor mij dus mijn tweede jaar op de Pabo.
Mijn evaring is dat je heel veel hebt aan alle praktijkervaring die je hebt opgedaan tijdens de stages op het SPW.
Stagebegeleiders kunnen nu ook goed aan mij merken dat ik goed gericht ben op de praktijk, je kunt vaak meer improviseren, kortom: je bent het al meer gewend om echt voor de klas te staan (en dat is tenslotte ook wat je gaat doen als je je diploma hebt!)
Uiteindelijk is dit een iets langere weg om leerkracht te worden:
Havo (5 jaar) + Pabo (4 jaar) = 9 jaar.
Mavo (4 jaar) + SPW (3 jaar) + Pabo (3 jaar) = 10 jaar.
Hierintegen heb je dus ook veel meer praktijkervaring.
Als ik het over zou mogen doen, dan zou ik het zeker weer op dezelfde manier doen!
Ik raad dan ook echt aan om gewoon naar het SPW te gaan, dan ben je ook al erg doelgericht bezig, je leert de basisschool goed kennen en dat heeft bij mij heel positief uitgepakt! Je bent er dan ook echt aan toe om naar de Pabo te gaan.
Wat ik vaak hoor van mensen die van de Havo afkomen, is dat het ineens heel anders is om zoveel te gaan stagelopen (sowieso in het eerste jaar Pabo 1 dag per week en 4 of 5 keer per jaar een stageweek.)
Succes met de keuze!
Groetjes van Karin!