eerste kringgesprek...wie kan mij helpen?

• Klaartje

Hallo allemaal,

Na de herfstvakantie moet ik mn eerste kringgesprek gaan doen,hartstikke spannend!Ik loop stage op een jenaplan school in groep 6/7/8.Alle info die je vindt over kringgesprekken is toch meer gericht op de onderbouw.

Wie kan mij helpen aan leuke ideeen om na de vakantie de kring te openen?

(het is halverwege de week dus vertellen over vakanties etc is dan al gebeurd)

Bedankt!

• kim

misschien iets met sociale vaardigheden, dat is zo algemeen dat past ook wel in de hogere groepen. je zult zelf wel weten hoe ver je daarmee kunt gaan

• p

dit is misschien wel een leuk ideetje

Ruzie

Tijd:

30 minuten

Activiteit:

Kringgesprek n.a.v. een verhaal over ruzie maken

Doelstelling:

Kinderen leren om een ruzie op te lossen met praten i.p.v. schoppen en slaan.

Voorbereiding:

Verhaal maken

Opstapelen van blokken (schutting) in het kader van het verhaal.

Testje op het bord zetten. Wat doe jij als je ruzie hebt?

INLEIDING tijd: 2 minuten

Geef aan een verhaal te gaan vertellen a.h.v. Eentje tweetje en groentje Koentje.

Vraag de kinderen goed naar het verhaal te luisteren omdat er daarna een aantal vragen daarover gesteld worden.

KERN tijd: 25 minuten

Verhaal vertellen van Eentje tweetje en Arie Bombari die naast elkaar wonen en twee hele dikke vrienden zijn van elkaar. Totdat…

Waarover gaat dit verhaaltje? Wat gebeurt er? Wat had ET beter meteen kunnen doen? Wie van jullie heeft er wel een ruzie? Waarover gaat die ruzie vaak? Wat doe je meestal als je ruzie hebt? Waarom reageer je zo? Is dat de goede manier denk je?

Ik heb een klein testje op papier gezet. We lezen samen de tekst en jij moet zeggen hoe je reageert, altijd soms nooit. Heb je 5 keer soms of altijd ingevuld dan lost jouw manier van ruzie maken niet veel op. Hoe zou je dan wel ruzie kunnen oplossen? Denk je dat in een keer anders kunt doen?

Slot tijd: 2 minuten

Wat hebben jullie geleerd van deze les?

Verhaal

Eentje tweetje en Arie Bombarie

Eentje tweetje en Arie Bombarie zijn buren en de beste vrienden van elkaar. Zij doen werkelijk alles samen. Iedere ochtend drinken zij een kopje thee en gaan daarna gezellig samen boodschappen doen. Als Eentje tweetje gaat tuinieren, doet Arie Bombarie in zijn tuintje gezellig mee zodat ze heerlijk kunnen babbelen met elkaar.

Op een dag ziet Eentje tweetje dat de heg tussen de beide huizen wel erg hoog wordt.

“weet je wat denkt zij, ik ga de heg snoeien zodat wij elkaar over de heg kunnen zien en spreken”.

Zogezegd, zo gedaan. De heg wordt een heel stuk korter en Eentje tweetje en Arie Bombarie kunnen zo gezellig naar elkaar zwaaien.

Op een dag is AR B een taart aan het bakken. Eentje tweetje ziet over de heg dat Gr.K bezig is met bakken en denkt:“ mmmm, dadelijk heerlijk een stukje taart bij ons thee uurtje”. Plotseling ziet zij dat AR Bmet zijn poot een likje van het deeg pakt. “jasses” denkt ET, dat vindt ik vies. Daarna gaat AR.B nadat hij de taart in de oven heeft gezet op de bank zitten en begint in zijn neus te peuteren.

Oef denkt ET, wat een viespeuk.

Even later roept AR.B over de heg dat hij een taart gebakken heeft. ET wil eigenlijk helemaal geen stukje taart meer. E.t. zegt dat ze helaas niet kan en naar de markt toe moet.

AR.B roept dat hij mee gaat en komt naar ET toe. Onderweg naar de markt laat hij een hele grote wind. Bah denkt ET wat vies. Ze zegt niks maar loopt gewoon door naar de markt.

Op de markt roept AR.B dat hij heel erg naar de wc moet. Als hij van de Wc afkomt wast hij zijn handen niet wat ET heel vies vind.

Et gaat naar huis en vanaf dat moment ziet ze de raarste dingen in het huis van AR.B heeft speelgoed gekocht waar alleen hij mee mag spelen. Dat vindt ET niet leuk.

Als ze samen buiten gaan spelen wil AR.B iedere keer bepalen wat er gespeeld moet worden.

ET wordt boos en roept: “ wat ben je toch een vies, lelijk, stom, varken. Jij denkt alleen aan jezelf, wilt altijd de baas spelen en als het jou zo uitkomt mag ik niet meedoen met spelen.” Ik wil geen vrienden meer met jou zijn.

ET gaat naar huis toe en bouwt een hele hoge schutting tussen de twee huizen. Wekenlang praten die twee niet met elkaar. Ze missen elkaar best wel. Ook al is AR.B dan soms een vies varkentje, hij is ook wel heel leuk om mee te spelen. En ET wil zelf ook wel eens kattig doen en alleen spelen met haar speelgoed.

Eigenlijk heeft Et een beetje spijt van de ruzie. Misschien had ze beter kunnen zeggen tegen AR.Bwat zij niet leuk vond. Nu heeft ze alleen maar ruzie gemaakt en gr.k weet eigenlijk helemaal niet zo goed waarom ET zo ontzettend boos op hem is.

ET gaat naar het huis van AR.B vertelt wat haar dwars zit, luistert naar AR.B en probeert een oplossing te bedenken.

De test

TEST JEZELF HOE LOS JIJ EEN RUZIE OP?

ALS IK RUZIE HEB DAN:

1. DOE IK ALSOF ER NIETS AAN DE HAND IS.

2. GA IK HUILEN.

3. SCHELD IK DE ANDER UIT

4. GEEF IK TOE OM VAN HET GEZEUR AFTE ZIJN.

5. LOOP IK BOOS WEG

6. GA IK STIL IN EEN HOEKJE ZITTEN

7. PROBEER IK MIJN ZIN DOOR TE DRIJVEN

8. GA IK SCHOPPEN OF SLAAN

9. GEEF IK EEN ANDER DE SCHULD

10. GA IK………………………………..

groetjes p

• willeke

wat ook erg leuk is is het presenteren van een IK boek.

Je maakt een boek over jezelf met foto's ed. Van jezelf als baby tot nu met je familie ed. Mijn stagiaire deed dit ook en de kinderen vonden dit erg leuk.. Je krijgt dan ook allerlei verhalen over de kinderen te horen. Je leert elkaar dan heel goed kennen