onderwerp lessenserie natuur

• anne

Help, ik moete een lessenserie van drie lessen ontdwerpen binnen natuuronderwijs. ik heb groep 7 en ik weet niet zo goed welk onderwerp en wat dan te doen… Wie heeft er tips?

• karin

Hoi Anne,

Wat erg leuk is om te doen, is een lessenserie rondom ‘kleine beestjes’.

Wat ideetjes:

- een wormenbak maken om erachter te komen hoe wormen hun gangen graven en waarom ze dit doen.

- slakken onderzoeken: wat zie je als je een slak op een zwart papiertje laat lopen? Waar komt dit slijm vandaan en wat voor functie heeft het?

- een pissebeddenbak maken en de pissebedden eens goed bekijken. Bedenk eerst als klas: wat willen we weten van de pissebedden, hoe kunnen we daar achter komen, wat hebben we er voor nodig, enzovoort. Verdeel dan de klas in tweetallen en geef ieder groepje een vraag om te onderzoeken. Je werkt dan ook echt vanuit de interesse van de kinderen.

Gebruik zoveel mogelijk echt, levend materiaal om het zo realistisch mogelijk te maken. Gegarandeerd succes met deze lessen. Het zijn voor de leerlingen echt lessen waar ze enorm veel van leren en om nooit meer te vergeten!

Succes ermee!

Groetjes van Karin!

• patricia

het is ook leuk om met de kinderen naar buiten te gaan en op zoek gaan waar die beestjes leven zewlf laten ontdekken. ik weet niet waar je woont maar in limburg is zo,n museum waar je het bos in gaat in de vorm van een speurtocht en vanalles leert over dieren in het bos

succes

patricia

• patricia

ik weet niet of je het blad boodschappen kent maar in de nieuwe uitgave zit een boekje sjakka en daar staat een groot stuk over mieren in er worden een aantal soorten mieren besproken en laat zien hoe ze leven. het blad is te rkijgen bij de nettorama em is gratis

veel succes

p

• anne

Ik heb er inmidels voor gekozen om een klein bomen prohject te organiseren. Kinderen gaan in tweetallen een boom nader onderzoeken. Ze kiezen een boom, gaan er spulletjes (bladeren, takjes, vruchten) van verzamelen, beschrijven in welke omgeving hun boom staat, wat voor boomsoort ze denken dat het is, hoe oud ze denken dat de boom is en waarom enz en gaan informatie over de boom (wat voor boomsoort is het, in welke omgeving staat hij meestal) in bomengidsen en boeken. Ze maken tekeningen van de boom. Van dit alles maken ze een poster/presenatie.

Dit proect bestaat uit drie lessen. Een les introuceren, een les naar buiten en een les alles verwerken.

Toch bedankt voorde reacties van jullie

• Alet

Hier een aantal leuke ideetjes wat ik gedaan heb:

- zintuigen (proefjes)

- afval (de knd kunnen zelf afval scheiden, dat jij bijv meeneemt)

- magnetisme

- zuivel (knd kunnen zelf kruidenboter maken)

Groetjes Alet