Orde...help....

  • Debby

    Hallo,

    Ik ben eerste jaars studente en heb nogal wat problemen met orde houden. Liever gezegd, ik probeer de orde te houden maar krijg stoute antwoorden terug als ik de kinderen wat verzoek - wie heeft wat adviezen om de rust te bewaren?

    Simpel gezegd: ik zeg A en zij zeggen B en daar blijven ze bij….Mijn docente heeft al gezegd best te willen ingrijpen, maar ik geloof toch echt dat het iets is wat ikzelf voor elkaar moet krijgen. Dus jullie snappen het: alle adviezen welkom!

    Groetje,

    Debby

  • Ikke

    Wat vervelend voor je zeg. Het lijkt me erg vervelend als er geen orde in de klas is. Ik heb niet echt geweldig goede tips maar ik wou even mijn medeleven tonen.

    Ik heb alleen 1 tip. Als je een opdracht geeft vraag het dan niet. Zeg bijvoorbeeld niet willen jullie je boeken pakken want dan kun je als antwoord Nee krijgen. Je kunt beter zeggen. Pak jullie boeken en doe hem open op blz .. Dit is maar een klein voorbeeld en ik weet ook niet of het wel van toepassing is op jou maar probeer het eens. Groetjes en heel veel succes.

  • patricia

    om de aandacht van de kinderen te krijgen is het ook wel eens handig om gewoon iets te gaan schrijven op het bord wat te maken heeft met wat jullie gaan doen. dan worden de kinderen nieuwsgierig en zo heb je hun aandacht.

    of als een kind in de buurt van je zit kun je tegen hem of haar zachtjes gaan praten en dan wil de rest natuurlijk ook weten wat je zegt en wordt het vanzelf stil

    succes

    p

  • Susanne

    een goude tip:

    Probeer nooit over de kinderen heen te praten, maar wacht totdat ze stil zijn!!

    Dit zal in het begin wat langer duren, maar als ze merken dat ze deze verkletste tijd na school in mogen halen, zijn ze zo stil!!

    Succes, Susanne

  • Hanneke

    Hoi,

    inderdaad vervelend. Waarschijnlijk gaan ze hier net zo lang mee door totdat ze doorhebben wie er gewonnen heeft: jij of zij. Je moet dus zorgen dat jij wint. Ik weet niet om welke groep het gaat?

    Die tip van wachten na schooltijd/ in de pauze werkt volgens mij prima. Probeer zelf gewoon kalm te blijven; kinderen voelen precies aan als jij zelf opgefokt wordt.

    Succes ermee,

    groetjes

    Hanneke

  • Debby

    Bedankt voor alle tips, maar heb ze allemaal al geprobeerd - werkelijk geen land mee te bezeilen. Grof geschut is de aanpak, alleen, hoe doe je dat zonder kwetsuren.

    Boek lezen - “doe ik niet….”, netjes op de stoel gaan zitten - “ik zit al….”(ondersteboven en achterstevoren),

    graag de mondjes dicht - “die praat ook….”, begin aan je opdracht - “heb ik al af….” (de pagina is nog leeg), kan je mij het antwoord geven op deze vraag - “?????……….in mijn hoofd zit alleen papier…….” , ik eis dat -“ pffffff”…….

    Op de gang zijn ze niet te gooien, nablijven heeft niet geresulteerd, die kids vegen werkelijk de vloer aan met deze stagiaire - dus is er al iemand op nog een beter idee gekomen, please??

  • Cynthia

    is het dan geen idee om samen met de kinderen de regels van de klas een keer te bespreken? Ze weten waarschijnlijk heel goed wat wel en wat niet mag. Spreek ze aan op wat mag en niet en vraag daarbij hoe ze hun eigen gedrag ten op zichte van jou zien.

    Als je een goed gesprek met ze heb gevoerd kun je hier dat altijd terugkoppelen als ze weer eens niet luisteren.

    Wat ik zelf gemerkt heb is dat kinderen ook heel goed elkaar kunnen aanspreken op hun gedrag. Als jouw klas met groepjes werkt kun je iedere week een kind per groepje aanwijzen die let op “zijn” groep. Het kind spreekt de andere aan als ze niet stil zijn. Als je een ander kind aan het helpen bent of even de klas uit moet kun je het kind dat zorgt voor zijn groepje bij terugkomst altijd even vragen hoe het gegaan is. Dit kun je ook aan het eind van elke dag doen.

    Klinkt misschien heel moeilijk, en onduidelijk, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

    Succes

  • Moniek

    Een ander idee is misschien het belonen van kinderen die wel goed luisteren.

    Leerlingen die niet luisteren schrijf je op het bord. Liefst zonder discussie. Aan het eind van de dag mogen de kinderen die op het bord staan het eerst naar huis en tussen de anderen verloot je een kleinigheidje. Je hebt dan meteen de gelegenheid kinderen die zich prettig gedragen eens te complimenteren. Moet maar een paar minuten duren natuurlijk.

    Mijn ervaring is dat kinderen niet graag op het bord terecht komen en dat je zo zelf de dag positief kunt eindigen.

  • liesette

    Wanneer je in groep 1 t/m 2 stage loopt is het ook mogelijk om bijvoorbeeld te proberen een soort competitie te starten.

    Wanneer een groepje kinderen zich goed gedraagt krijgen ze een streeptje op het bord. Wanneer aan het einde van de dag er een groepje is met 4 streepjes mag alleen dit groepje een sticker uitzoeken.

    Groep 3/4 werkt eigenlijk hetzelfde alleen dan is het misschien makkelijk om op het bord twee duimen te zetten. Een omhoog en één naar beneden. Nu worden er verspreid over de week streepjes bij gezet zodat ze bijvoorbeeld kunnen sparen voor een extra kwartiertje (10minuten) buiten spelen op vrijdag middag.

    Wel heb ik gemerkt dat het werkt om te beginnen met hardpraten en dan gedurende de zin steeds zachter te praten. Je trekt de aandacht door even wat harder te praten en later omdat ze toch nieuwsgierig zijn naar wat je te zeggen hebt.

    Ik weet niet hoe oud de kinderen in je klas zijn maar probeer een lesje in te voegen over orde en respect. Probeer een discussie uit te lokken maar stuur hierin wel.

    Succes

    Liesette :-)

  • Hanneke

    hoe is deze klas bij hun eigen juf? En om welke groep gaat het?