PABO moeilijk?

• marlies

beste allemaal,

mijn vraag is dus, is de pabo moeilijk?ik wil graag de pabo gaan doen maar mijn nederlands laat nogal te wensen over. (vooral de D en Tjes) heb al eens een HBO opleiding (propedeuse)gedaan en heb daar alles van gehaald maar niet mijn nederlands!

ik vraag me ook wat ze betreft het vak rekenen van je verwachten, is dat wat de kinderen in groep acht krijgen? of gaat dat nog verder(procenten en wortel trekken?)

is namelijk ook niet een van mijn sterkste punten……

wie van jullie had/heeft dit ook en is toch met de pabo gestart? hoe gaat het nu?

als jullie een site weten met vergelijkbaren toetsen als op de pabo zodat ik een beetje een idee kan krijgen, zou ik dat graag horen!!!

oja ik werk al 4 jaar als onderwijs ass.

groetjes marlies

• Diana

Hoi Marlies.

Tja, of de PABO moeilijk is? Dat is voor iedereen anders. Het is een hoop werk, dat wel.

Ik heb geen moeite met spelling. Op de PABO Alkmaar ( misschien ook wel op andere of alle PABO`S ) krijg je toetsen met zinnen en daarin is een woord onderstreept en jij moet zeggen of het goed of fout gespeld is.Ook wordt er bijv gevraagd of de komma op de juiste plaats staat etc.

Je zou zeggen niet al te moeilijk toch? Ik heb hem pas in het laatste blok van het eerste jaar gehaald, ondanks ik toch goed in taal ben.

De norm ligt nogal hoog, is mijn mening. Je krijgt 100 zinnen en daarvan moet je 66% hebben, dat is voldoende. Het wordt berekend door de goed min foutscore. Met spelling gaat het dus om voltooid deelwoord, d-tjes en t-jes, vt, tt, pv etc.

Ik zou zo gauw geen site weten waarop je dat kan zien.

Ik zelf heb ook moeite met rekenen. Het is rekenen op groep 8+ niveau. Het stomme is juist dat iedereen dat al op de basisschool heeft gehad, maar dat dat nu juist weer een struikelblok is geworden. Toen kon ik het, nu niet meer. Ik moet er gewoon weer in komen. Je krijgt er begeleiding in, al vind ik dat je daarin nog beter begeleidt mag worden op de PABO.

Een site met vergelijkbare toetsen kan je vinden op :

http://student.hs-ipabo.edu/vakken/rekenen/gecijferdheid/welcome.htm

In het eerste jaar moet je minstens 25 punten halen voor rekenen wil je door kunnen gaan naar het tweede jaar. Een voldoende heb je als je 34 punten hebt behaald.

Ik heb nu nog steeds 25 punten. En moet dit jaar dus aan die 34 punten zien te komen. Op de bovenstaande site staan toetsen waar ik veel aan heb om te oefenen.

Ik hoop dat ik een beetje antwoord op je vraag heb kunnen geven.

Ik moet je wel zeggen dat de PABO wel een hele leuke opleiding is.

Ik wens je verder suc6 met je keuze.

Grtz Diana

• kim

ik heb wel moeite met spelling en een rekenen was heel ver weg gezakt. spelling heb ik in 1 keer gehaald en waarom………… ik heb hulp gevraagt van collega's (ik werk ook als onderwijsass. en volg daarnaast de pabo). helemaal super. zij leggen het uit op basisschool niveau waardoor ik het ook kon vatten haha.

met rekenen ben ik ook bijgespijkerd door een bovenbouw collega. alle soorten sommen weer even opgehaald.

als je dus iemand hebt die met jou alles door kan nemen en in kan oefenen dan is het goed te doen. ik ben er zelf het bewijs van.

verder is de pabo veel werk maar niet zo moeilijk vind ik.

als onderwijs ass. merk ik dat we best wel eens een streepje voor hebben omdat we al praktijkervaring hebben. heerlijk.

succes ermee

groetjes kim

• Vraagje

hoi,

wordt je gewoon aangenomen als je onderwijsassistent bent en betaald je school je opleiding? ik wil misschien ook de pabo gaan doen maar dit vroeg ik me af!

groetjes kim schreef:

>

> ik heb wel moeite met spelling en een rekenen was heel ver

> weg gezakt. spelling heb ik in 1 keer gehaald en

> waarom………… ik heb hulp gevraagt van collega's (ik

> werk ook als onderwijsass. en volg daarnaast de pabo).

> helemaal super. zij leggen het uit op basisschool niveau

> waardoor ik het ook kon vatten haha.

> met rekenen ben ik ook bijgespijkerd door een bovenbouw

> collega. alle soorten sommen weer even opgehaald.

> als je dus iemand hebt die met jou alles door kan nemen en in

> kan oefenen dan is het goed te doen. ik ben er zelf het

> bewijs van.

> verder is de pabo veel werk maar niet zo moeilijk vind ik.

> als onderwijs ass. merk ik dat we best wel eens een streepje

> voor hebben omdat we al praktijkervaring hebben. heerlijk.

> succes ermee

> groetjes kim

• Maria

Het niveau van de PABO is laag. Het benodigde rekenenniveau en taalniveau ligt op eind groep 8. Niet hoog dus. Na de HAVO of VWO zit je toch al gauw een stuk hoger. Maar veel van mijn medestudenten zakte tot mijn grote verbazing hier voor. En deden het over en over en over…. Bloed, zweet en tranen. Wat bleek; men had wiskunde e.d. zo snel mogelijk laten vallen omdat men niet rekenen kon…. Huilen met de pet op dus. En dat moest dan later les gaan geven…. Ik zag pas nog op een basisschool die ik bezocht op het personeelstoilet staan; dame's w.c. Ja, ja…… hoe zat het toch alweer met die komma's???? Ik heb maar niet gekeken of er ook een here'n w.c. was…

Marlies, na 4 jaar onderwijsassistent te zijn weet je het nog steeds niet????? Dat meen je toch niet echt, he? Je hebt toch niet alleen vetertjes zitten strikken in de onderbouw?

Op www.onzetaal.nl kun je precies zien wanneer je o.a. een d of een t of een dt, kunnen of kennen, liggen of leggen, wat of dat etc. moet schrijven. En nog veel meer.

Procenten hoort wel bij groep 8. Worteltrekken niet.

De PABO is wel veel werk maar het niveau is veel lager dan een andere HBO opleiding.