Hoihoi
En deze hele “discussie” met een simpele vraag van mij. Ik denk dat het belangrijk is dat ik even uitleg wat ik met die lijsten ga doen want het is echt niet mijn bedoeling allerlei conclusies te trekken. Wij moeten voor school een groepsportret maken en daarin moet je de leerlingen van de klas alleen in kaart brengen. Je hoeft hier dus verder nisk mee te doen, alleen erbij te schrijven op welke manier je hierbij rekening moet houden bij bijvoorbeeld vakken waar het kind ondersteuning bij nodig heeft.
Ik snap de reactie heel goed van blijf bij je vakgebied maar de 1e eventuele probleemfase van de Sociaal Emotionele Ontwikkeling van een kind moet toch door de leerkracht van het kind her en erkent worden. Deze kaart dit aan en laat er mensen met verstand zich verder over dit kind buigen. Ik wil hier dus alleen maar mee zeggen dat ik die observatielijsten niet nodig heb voor allerlei conclusies te trekken over de SEO van de kinderen maar om er gerichter naar te kunnen kijken en dit op te nemen in een verslag, ZONDER conclusies. Als mij noodzakelijk lijkt dat dit kind verder onderzocht wordt kaart ik dit echt wel aan, want ik heb genoeg zelfkennis om in te zien dat ik niet genoeg wetenschap heb over dit soort zaken om hier verder op in te gaan.
In ieder geval bedank ik degene die mij tips hebben gegeven om observatielijsten te vinden en ik hoop dat ik ook tips krijg van degene die het zo fel beoordeelden omdat zij nu weten dat mijn bedoeling helemaal niet is om conclusies te trekken maar alleen als extra informatie.
Tips zijn dus nog steeds welkom
Groetjes Lieke