Wereldoriëntatie aan groep3!

  • Juf Debbie

    hallo allemaal,

    Ik ben een studente uit pabo 4 en net begonnen aan mijn lio. Nu moet ik voor de pabo nog 1 vakkenspecialisatie maken over wereldoriëtatie. Nu heb ik leuk al mijn lessen gemaakt maar ik kan totaal geen theorie of meningen vinden over dit vak aan groep 3. Waarom zijn er zo weinig methodes voor dit vak voor groep 3 en waarom vinden deze dat dit dan toch gegeven moet worden?! ikzelf vind het een belangrijk vak, dat ook niet in groep 3 hoort te ontbreken maar help… wie heeft deze informatie?!?!

    alvast bedankt,

    Debbie Hoogervorst

  • Ellen

    Misschien komt het dat de kinderen in groep 3 al zoveel nieuwe dingen krijgen. In groep drie zijn de kinderen (en de leerkracht) al zo ongelooflijk druk met het leren lezen, schrijven en rekenen. Daar ligt het grootste zwaartepunt. En dat is denk ik ook nodig. Volgens mij ga je de kinderen overvragen, als je ze ook wereldorientatie gaat onderwijzen. Ik vind dan ook dat je in groep 3 geen wereldorientatie hoeft te geven. Doe je dat wel, dan moet het op een heel laag niveau, zonder moeilijke woorden en begrippen, en heel goed aangeloten worden op de belevingsniveau.

    Groet, Ellen.

  • inge

    Leefwereld is echt super!Staan hele leuke ideeen bij, kun je misschien gebruik maken van de werkbladen!

  • Heleen

    Hoi,

    De kinderen in groep 3 hebben het inderdaad heel druk met lezen, schrijven, rekenen. Gelukkig zijn veel methodes heel realitisch en komt er wel iets van wereldorienatie in terug. Daarom vinden leerkrachten vaak dat dat wel voldoende is. Ik denk dat het juist in groep 3 heel leuk is om iets met wereldorientatie te doen. Ze zijn echt bezig met het ontdekken van de wereld, welk vak past daar nou het beste bij? Maar het is een feit dat de kinderen het in groep 3 erg druk hebben.

    Daarom heb ik er vorig jaar tijdens mijn lio er voor gekozen om gebruik te maken van een ontdekhoek in de klas. Op die manier kost wereldorientatie geen uren maar kunnen de kinderen wel iedere dag met wereldorientatie bezig zijn. In de ontdekhoek doen de kinderen dan aan zelfontdekkend leren. In mijn theoretische verantwoording heb ik toen vooral de aandacht gericht op het fenomeen ontdekhoek, omgevingsonderwijs, basisontwikkeling, leren zelfstandig werken en het thematisch/projectmatig werken. ( en natuurlijk het aansluiten bij de belevingswereld van het kind).

    Het is inderdaad moeilijk om informatie te vinden dat specifiek over groep 3 gaat, ik heb vooral info over kleuteronderwijs gebruikt, met in mijn achterhoofd het drukke programma in groep 3.

    succes,

    Heleen

  • manon

    De nieuwe werled van verschil begint al in groep 3 (aardrijkskunde)

    en misschien kan je in de grote reis kijken. Dat is voor kleuters, maar misschien ook voor groep 3

    succes

    manon

  • Juffie82

    Ik loop ook mijn LIO-stage in groep 3, maar dan een combi 3/4 en ze krijgen van mij aardrijkskunde uit de methode ‘Land in zicht’, zie ze op school hebben.

    Daar kun je dus wel informatie vinden!

    Suc6!