Hoi,
De kinderen in groep 3 hebben het inderdaad heel druk met lezen, schrijven, rekenen. Gelukkig zijn veel methodes heel realitisch en komt er wel iets van wereldorienatie in terug. Daarom vinden leerkrachten vaak dat dat wel voldoende is. Ik denk dat het juist in groep 3 heel leuk is om iets met wereldorientatie te doen. Ze zijn echt bezig met het ontdekken van de wereld, welk vak past daar nou het beste bij? Maar het is een feit dat de kinderen het in groep 3 erg druk hebben.
Daarom heb ik er vorig jaar tijdens mijn lio er voor gekozen om gebruik te maken van een ontdekhoek in de klas. Op die manier kost wereldorientatie geen uren maar kunnen de kinderen wel iedere dag met wereldorientatie bezig zijn. In de ontdekhoek doen de kinderen dan aan zelfontdekkend leren. In mijn theoretische verantwoording heb ik toen vooral de aandacht gericht op het fenomeen ontdekhoek, omgevingsonderwijs, basisontwikkeling, leren zelfstandig werken en het thematisch/projectmatig werken. ( en natuurlijk het aansluiten bij de belevingswereld van het kind).
Het is inderdaad moeilijk om informatie te vinden dat specifiek over groep 3 gaat, ik heb vooral info over kleuteronderwijs gebruikt, met in mijn achterhoofd het drukke programma in groep 3.
succes,
Heleen