Hallo,
Wie heeft ideeen voor en spectaculaire inleiding voor een les over drijven en zinken groep 4.
Het moet echt pakkend zijn.
Hoor het graag.
Thanks
Sandra
Hoi Sandra,
Vorig schooljaar heb ik ook een les over drijven en zinken gedaan. Misschien dat je er iets aan hebt. Ik heb een glas gevuld met water. Daar heb ik een ei in gedaan. De kinderen konden daardoor goed zien dat het ei op de bodem ligt.
Om de beurt heb ik toen de kinderen zout in het water laten roeren. net zolang tot het ei bleef drijven.
De kinderen vonden het erg leuk en waren aan het raden na hoeveel scheppen zout het ei bleef drijven.
Hierna heb ik met de kinderen besproken hoe het kwam dat het ei uiteindelijk bleef drijven. Daarna heb ik besproken welke dingen volgens hen gewoon blijven drijven of meteen zinken.
Het was een superles
groetjes
Cynthia
Wat betreft de presentatie van het ei in zoet / zout water kun je een aardige suggestie vinden in De Encyclopedoe onder het thema “ei” en daaronder het steekwoord “presentatie”. Onder het steekwoord “zweven” nog meer over eieren in zout / zoet water.
Als je de beschikking hebt over een grote bak met water, en als je ook in kleinere groepjes kan werken is ook de volgende activiteit leuk (kan met aluminiumfolie of met klei):
je maakt er een balletje van en gooit het in het water, daarna maak je een platte vorm van de folie of de klei en het is een bootje….kinderen kunnen daar dan ook zelf mee aan de gang door te kijken bij welke vorm je zoveel mogelijk knikkers of paperclips in je bootje kan doen, voordat hij zinkt.
Hierover vind je ook voorbeelden in De Encyclopedoe onder het thema “drijven en zinken” onder de steekwoorden “aluminiumfolie”, “bommetje” en “klei en knikkers”.
Onder het steekwoord “filmkokertje” een aanpak waarbij kinderen kunnen voorspellen, geeft goed inzicht.
Adres Encyclopedoe:
http://www.ontdekplek.nl/ency_v2/
Een klassieker, met veel uitstekende vragen die je tijdens een activiteit over drijven en zinken kunt stellen, is “Children and water” van Jos Elstgeest, te vinden op dit adres:
http://balasainet.com/arvindguptatoys/water.htm
“drijven en zinken” vanaf het vijfde item. Aanrader!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?