beloningssystemen

  • Juffie82

    Ik wil vanaf morgen een soort Taakspelsysteem invoeren, waarbij de kinderen (groep 3 en 4) bij bepaalde lessen een stempel kunnen verdienen voor hun goede gedrag.

    Hierbij teken ik bij beide groepen 3 bloemetjes op het bord en houden de kinderen zich aan bepaalde regels die ik van tevoren afspreek met hen. Als er iemand een regel overtreedt, dan haal ik bij die groep een bloemetje weg.

    Degene die aan het eind de meeste bloemetjes heeft, krijgt op een speciale kaart een stempel.

    Als een groep 5 stempels heeft, mag deze groep kiezen wat we de laatste 10minuten op vrijdag gaan doen (tekenen, voorlezen, spelletjes)

    Wie heeft nog andere ideeën voor deze laatste 10 minuten (voor binnen)?

    Heeft iemand ook ervaringen met andere groepsbeloningssystemen (zoals dit bloemetjes- en stempelspel)?

    Alvast bedankt!

  • Hanneke

    ik vind het best een leuk idee, maar realiseer je wel dat het best complex is. Hou je dit zelf ook vol? Mijn ervaring is dat zo'n systeem in het begin leuk is (ook voor jezelf) maar dat je er na een poosje spuugzat van kan zijn en dan kun je het eigenlijk niet maken om er weer mee te stoppen. Om dit te voorkomen kun je met de kinderen een bepaalde periode afspreken. Maar het is een leuk idee en voor de kinderen zal het absoluut motiverend werken.

    succes ermee,

    groetjes

  • Juffie82

    Ik ben van plan om dit één les per dagdeel te doen. Ik ben er zelf 4 dagdelen (2 hele dagen). Dus dat moet lukken.

    De reden dat ik vraag om ander beloningssystemen is dus dat ik ook bang ben, dat dit wel een tijdje helpt maar niet 3 maand lang. Daarna wil ik weer iets anders proberen, maar wat???

  • Hanneke

    wat is precies de reden dat je met een beloningssysteem wilt werken? Vorig jaar had ik een vrij grote, drukke klas. Daarmee heb ik van de herfstvakantie tot de kerst met een soort beloningssysteem gewerkt: de groep (tafel met 5 ki) die als eerste klaar was met opruimen (bijv.) kreeg een smiley op het bord. Wie aan het eind van de dag de meeste smileys had had gewonnen. Soms koppelde ik daar ook aan vast dat ze mochten kiezen wat ze wilden doen de laatste minuten en soms dus ook niets. Dat werkte heel goed. Na de kerst ben ik er gewoon nooit meer mee begonnen en pas in maart zei iemand: he juf, we doen dat nooit meer met die smileys! heel af en toe deed ik het nog eens op een drukke dag ofzo, maar verder niet meer.