Ik ben beginnend leerkracht en loop nu in de eerste 3 weken al tegen het probleem “pesten” aan. Het volgende is het geval:
Ik heb een meisje in de klas uit Zuid-Spanje, spreekt gebrekkig Nederlands, maar is wel te verstaan en zij wordt gepest. Ze wordt gepest omdat ze mollig is, omdat haar moeder arm is, slechter Nederlands spreekt en vooral ook omdat ze liegt en kinderen vals beschuldigt. Het pesten gaat zo ver dat ze regelmatig huilend de klas uitloopt.
Het probleem speelt al sinds vorig jaar en zit dus al heel diep. Ik heb al klassikale gesprekken gevoerd, met het meisje alleen, individueel met een aantal pestkoppen (80% van de klas). Ik heb ook al een keer een kind te kakken gezet voor de hele klas toen hij het meisje aan het pesten was, hij werd toen boos op mij (terecht natuurlijk), maar voelde wel wat het meisje voelde, dit moest hij later toegeven en ik heb hem daarna niet meer op pesterijen betrapt, maar hoe lang houdt hij dat nog vol? Verder probeer ik zelf het meisje wel te steunen en begrip te tonen, maar is dit genoeg?
Kortom wie heeft er nog tips naast bovenstaand om dit meisje te helpen? Het meisje vind het erg moeilijk om haar eigen gedrag aan te passen, hiervoor heb ik haar bij de speel-praatgroep aangemeld.
Alvast bedankt.