LGF en Rugzak. Tot mijn zeer grote verbazing wordt er bijna geen aandacht geschonken aan deze materie op de PABO. Terwijl er straks in de praktijk toch wel en veel mee gewerkt moet gaan worden. Waarom nog steeds wel tijd uittrekken voor b.v. het analiseren van de ‘kindertekeningen’ en wat je daar uit kunt halen (goh, wat heb je daar later veel aan…..). Beschikbare tijd moet beter besteed worden!!! Nu verdiep je je pas in de Rugzak als er een kind in je klas zit waar het misschien voor gaat gelden. Voordat je dan goed door hebt waar het overgaat???? En wat je er als onderwijzer aan hebt. Dit kost gewoon veel te veel tijd als je al voor de klas staat. Doe dit dus tijdens de opleiding.
Nodig tijdens de Themaweek b.v. iemand van het REC uit die vertelt wat de LGF is en hoe de indicatie-stelling gedaan wordt. Iemand die uitlegt wat de school allemaal aan informatie aan moet leveren (en dat is nogal wat. De zin ‘Het gaat echt niet meer’ is onvoldoende. Er moeten allerlei dingen uitgezocht en ‘bewezen’ worden door de school). Ook iemand uit de praktijk als de Rugzak is toegekend, de Ambulant Begeleider, kan interessante dingen vertellen.
Als (afgestudeerde) PABO-er zet je jezelf nogal te kijk als je zegt; “Huh, Rugzak, wa's dah?????”
Succes met jullie Thema-week.