Hoi Tessa,
Ik heb 2 jaar geleden stage gelopen in een groep 3-4-5. Alle kinderen zaten (net als op andere scholen) in tafelgroepjes. Hier zaten wel alle kinderen juist door elkaar heen (qua leeftijden). Iedere dag was er op een vast tijdstip een soort grote ‘wissel’: alle kinderen uit groep 3 gingen naar 1 lokaal, alle kinderen uit groep 4 gingen naar een lokaal en zo ging dat ook met de kinderen uit groep 5. In deze school waren er 3 klassen met groep 3-4-5, dus uit die 3 klassen verzamelden alle kinderen zich. Ze kregen dan aparte instructie, vaak speciaal voor wat er die dag (of in ieder geval die week) in hun weektaak zat. Als ze na een uurtje weer terug gingen naar hun eigen klas, kwamen ze weer gemengd te zitten.
Later die dag gingen ze zelfstandig werken en dan gingen ze de opdrachten maken die tijdens de instructie waren uitgelegd.
Er wordt inderdaad geen gebruik gemaakt van speciale onderwijsmiddelen. De vakken zijn ook gewoon gelijk. De vakken waarbij de kinderen wél gewoon met de gemengde groepen zitten zijn meestal: muziek, drama (wordt heel veel gedaan!),handenarbeid en wereldoriënterende vakken als aardrijkskunde en geschiedenis. Er is dan natuurlijk wel veel niveauverschil, maar iedereen functioneert op zijn/haar eigen niveau en alle opdrachten worden ook aangepast voor iedereen.
De kinderen zitten juist in die gemengde groepjes bij elkaar, omdat er uit wordt gegaan van het principe dat de kinderen elkaar kunnen helpen. Er zitten dan ook altijd kinderen uit alle jaargroepen bij elkaar aan een tafelgroepje (dus: minimaal één leerling uit groep 3, één uit groep 4 en één uit groep 5).
Dit is denk ik ook gelijk het grootste verschil. Er wordt veel socialer met elkaar omgegaan. Er zijn ook heel veel soorten kringen tussendoor op een dag, vaak allemaal om het sociale schoolleven te bevorderen. Als je kunt, dan help je een ander. Dit wordt zo geïntegreerd in het normale programma, dat dit een normale manier van omgaan met elkaar wordt, ook voor de rest van het leven.
Ik heb hier zelf een jaar stage gelopen. Mijn algemene indruk was dat het een beetje een rommelige manier van schoolgaan is, omdat de kinderen iedere dag met hun laatje (en soms ook met stoel en tafel) naar een ander lokaal moeten om met andere kinderen in de klas te zitten en ook weer een andere juf of meester hebben!
Ik denk zelf dat het beter is voor kinderen om wat meer structuur te hebben zeker als je het bijvoorbeeld hebt over groep 3. Maar ja, daar denkt iedereen anders over.
Ik denk niet dat deze kinderen iets tekort komen op de middelbare school in vergelijking met kinderen die van ‘een gewone basisschool’ afkomen.
Eigenlijk zou je op zoek moeten naar een Jenaplanschool bij je in de buurt en vragen of je een dagje mee mag lopen (iefst in midden- of bovenbouw) om een echt goed beeld te komen. De meeste scholen zijn daar heel makkelijk in!
Succes met je werkstuk! Als er nog meer onduidelijkheden zijn, hoor ik het wel!
Groetjes van Karin!