jenaplanschool

  • Tessa

    Hoi

    Ik ben bezig met een werkstuk over jenaplan ik heb al veel info gevonden. Maar ik heb nog niet alles compleet, misschien kunnen jullie mij helpen.

    Hoe ziet op een jenaplanschool het lokaal eruit. Ik weet dat ze werken met stamgroepen. Staan er dan overal in het lokaal ‘eilandjes’ van tafelgroepjes. Of hoe moet ik me dat voorstellen.

    Ze maken geen gebruik van specifieke onderwijsleermiddelen, maar zijn de vakken wel gelijk dan op een niet bijzondere school?

    Alvast bedankt, oh ja werken er hier ook toevallig mensen op een jenaplanschool, want het spreekt me wel heel erg aan. Wat is nou echt het verschil met het reguliere onderwijs. Buiten om de dingen die echt duidelijk zijn, is het gevoel van het lesgeven anders.

    Groetjes,

    Tessa

  • karin

    Hoi Tessa,

    Ik heb 2 jaar geleden stage gelopen in een groep 3-4-5. Alle kinderen zaten (net als op andere scholen) in tafelgroepjes. Hier zaten wel alle kinderen juist door elkaar heen (qua leeftijden). Iedere dag was er op een vast tijdstip een soort grote ‘wissel’: alle kinderen uit groep 3 gingen naar 1 lokaal, alle kinderen uit groep 4 gingen naar een lokaal en zo ging dat ook met de kinderen uit groep 5. In deze school waren er 3 klassen met groep 3-4-5, dus uit die 3 klassen verzamelden alle kinderen zich. Ze kregen dan aparte instructie, vaak speciaal voor wat er die dag (of in ieder geval die week) in hun weektaak zat. Als ze na een uurtje weer terug gingen naar hun eigen klas, kwamen ze weer gemengd te zitten.

    Later die dag gingen ze zelfstandig werken en dan gingen ze de opdrachten maken die tijdens de instructie waren uitgelegd.

    Er wordt inderdaad geen gebruik gemaakt van speciale onderwijsmiddelen. De vakken zijn ook gewoon gelijk. De vakken waarbij de kinderen wél gewoon met de gemengde groepen zitten zijn meestal: muziek, drama (wordt heel veel gedaan!),handenarbeid en wereldoriënterende vakken als aardrijkskunde en geschiedenis. Er is dan natuurlijk wel veel niveauverschil, maar iedereen functioneert op zijn/haar eigen niveau en alle opdrachten worden ook aangepast voor iedereen.

    De kinderen zitten juist in die gemengde groepjes bij elkaar, omdat er uit wordt gegaan van het principe dat de kinderen elkaar kunnen helpen. Er zitten dan ook altijd kinderen uit alle jaargroepen bij elkaar aan een tafelgroepje (dus: minimaal één leerling uit groep 3, één uit groep 4 en één uit groep 5).

    Dit is denk ik ook gelijk het grootste verschil. Er wordt veel socialer met elkaar omgegaan. Er zijn ook heel veel soorten kringen tussendoor op een dag, vaak allemaal om het sociale schoolleven te bevorderen. Als je kunt, dan help je een ander. Dit wordt zo geïntegreerd in het normale programma, dat dit een normale manier van omgaan met elkaar wordt, ook voor de rest van het leven.

    Ik heb hier zelf een jaar stage gelopen. Mijn algemene indruk was dat het een beetje een rommelige manier van schoolgaan is, omdat de kinderen iedere dag met hun laatje (en soms ook met stoel en tafel) naar een ander lokaal moeten om met andere kinderen in de klas te zitten en ook weer een andere juf of meester hebben!

    Ik denk zelf dat het beter is voor kinderen om wat meer structuur te hebben zeker als je het bijvoorbeeld hebt over groep 3. Maar ja, daar denkt iedereen anders over.

    Ik denk niet dat deze kinderen iets tekort komen op de middelbare school in vergelijking met kinderen die van ‘een gewone basisschool’ afkomen.

    Eigenlijk zou je op zoek moeten naar een Jenaplanschool bij je in de buurt en vragen of je een dagje mee mag lopen (iefst in midden- of bovenbouw) om een echt goed beeld te komen. De meeste scholen zijn daar heel makkelijk in!

    Succes met je werkstuk! Als er nog meer onduidelijkheden zijn, hoor ik het wel!

    Groetjes van Karin!

  • Tessa

    Hoi Karin

    Wat leuk dat je zo'n uitgebreid antwoord terug schreef dat helpt me een heel stuk op weg.

    Ik had idd nog een vraagje hoe zit het met toetsen, ik heb wel op een site van een school gezien dat de kinderen uit groep 8 gewoon de cito-eind toets maken.

    Maar zijn er ook aan het eind van een blok van een methode ook toetsen en hoe zit het met het leerlingvolgssysteem dan. Letten ze dan niet op: zo van dat kind is zo oud dus die moet met zijn ontwikkeling daar zitten?

    Misschien dat ik idd wel eens een paar dagen mee loop op een jenaplan. Ik zal eens rondbellen.

    Groetjes

    Tessa

  • karin

    Hoi Tessa,

    Het afnemen van de toetsen gebeurt inderdaad aan het einde van een blok.

    Dit wordt gedaan tijdens de momenten waarop ze instructie hebben. Dan krijgt bijvoorbeeld heel groep 5 een toets rekenen. Die wordt nagekeken door de leerkracht die ook deze toets afneemt. Bij het beoordelen van het werk wordt er net als op iedere andere school gekeken naar de standaardnorm. Scoort een kind erg ‘slecht’, dan zal het (voorlopig) in het vervolg extra werk opkrijgen. Dit zet die leerkracht er dan gewoon bij op de weektaak van het desbetreffende kind.

    Eigenlijk krijgen kinderen op een Jenaplanschool dus dezelfde begeleiding als kinderen op andere basisscholen, alleen is het met een kleine omweg, namelijk via de leerkracht waar ze normaal overdag niet bij in de klas zitten, maar waar ze alleen maar dat ene uurtje instructie per dag van krijgen.

    Dan stuit je ook gelijk op een nadeel van dit systeem: de leerkrachten moeten er veel meer moeite voor doen om een duidelijk beeld te krijgen van de kinderen, de ene leerkracht weet hoe het kind de hele dag door functioneert in de klas en de andere leerkracht weet juist weer meer over de prestaties die een kind levert en welk niveau hieraan verbonden kan worden. Een zeer goede en consequente samenwerking tussen beide partijen is dus gewenst. Gebeurt dit niet, dan hebben allebei de leerkrachten niet zo'n volledig beeld van het kind.

    Als oplossing voor dit probleem zijn er vaak op deze scholen minimaal één keer per week ‘bouwvergaderingen’. Iedere bouw (onder-, midden- en bovenbouw) heeft natuurlijk zijn eigen leerkrachten (meestal 3) en deze gaan dan op zijn minst 1 keer per week officieel aan tafel zitten om alle resultaten van de kinderen te bespreken.

    Ik hoop dat het zo duidelijk is.

    Je weet het: nog iets te vragen, laat het me weten!

    Groetjes van Karin!