Hoi Linda
Het afgelopen jaar was het jaar in drie perioden van elk 12 weken verdeeld. De elfde week was telkens een lesvrije studieweek en week 12 de tentamenweek. In de volgende periode even zo maar met een herkansingsmoment in de 6e week voor de tentamen die niet gehaald of gemaakt waren. Daarnaast moesten nog tentamens Nederlands spelling, Nederlands grammatica en rekenen eigen vaarigheid worden afgelegd. Hiervoor werden 5 toetsingsmomenten aangegeven waarvan je er drie mocht benutten. Aan het einde van het jaar móest je ze alledrie hebben gehaald.
Dat is in grote lijnen het eerste jaar geweest van de 2-jarige deeltijd Pabo in Deventer.
Dit jaar is het voor mij ook weer even wennen want ze zijn overgestapt op ‘kwartielen’. Dat houdt in dat we nu in plaats van 3 perioden van 12 weken, 4 perioden van 10 weken hebben. (het verschil zit hem in de vierde periode, die is geloof ik iets korter). Wat precies wanneer gedaan moet worden in voor mij op dit moment nog een beetje een brei. Maar net als het vorige jaar denk ik dat het aldoende wel duidelijk zal worden.
Werken naast de studie? Ja, ik werkte 4 dagen in de week, de vijfde liep ik stage en ik ga twee avonden in de week naar school van 17.45 tot 21.45 uur. Dat is een heleboel, maar te doen als je het écht graag wilt en er veel voor over hebt. Het niveau van de Pabo vind ik persoonlijk niet te hoog. Waar je wel rekening mee moet houden is dat het werk/de tijd dat/die je er aan moet besteden veel is, erg veel. Dat maakt de opleiding zwaar. De tentamenweek is net voorbij en week 1 staat al weer aan de andere kant van het weekend te wachten… Het is een trein die voortdurend doordendert en het is wel de bedoeling dat je ‘aan boord’ blijft :-)
Ik wens je heel veel succes, en maak er een leuke tijd van!!
gr. femke