wat vinden jullie van woordkaartjes bij kleuters op de voorwerpen in de klas (bv de klok, de deur, het raam, de tafel etc)
en wat vind je beter met of zonder lidwoorden.
of is het toch meer iets voor groep 3?
met drukletters bedoel ik de letters zoals je ze nu leest en in boekjes aantreft (jij bedoelt met schrijfletters vast de methodische letter). Met die opmerking bedoelde ik eigenlijk dat je niet hoofdletters (zo'n A,H,T en zo'n N enz.) gaat gebruiken.
ik weet niet of het heel veel toegevoegde waarde heeft om naamkaartjes erbij te hangen maar volgens mij kan het ook weer geen kwaad. Kinderen die eraan toe zijn zullen het fijn vinden en kinderen die er niet aan toe zijn zullen er ook niks mee doen denk ik.
groetjes
Hoihoi
De meningen over het wel of niet gebruiken van woordjes (letters) bij kleuters zijn verdeeld. De een vind het nog niet nodig en vindt dat kinderen pas in groep 3 daarmee bezig moeten zijn, de ander vindt juist dat er bij de kleuters ook al aandacht geschonken mag worden aan de letters van het alfabet, zodat ze in groep 3 een betere start kunnen maken. Vaak is het verstandig te overleggen met de leerkracht van groep 3 wat zijn/haar mening is en welke soort letters er gebruikt moet worden ( schrijfletters of drukletters). Daar zijn de meningen ook nogal over verdeeld en tevens kan het gebruik van bepaalde letters afhangen van de methode.
Naar mijn mening is het helemaal niet verkeerd om naamkaartjes op te hangen van voorwerpen, maar ook van de kinderen zelf. Een leuk idee wat ik tegenkwam was een ABC-muur. Op een stuk muur (of de deur) plak je alle letters van het alfabet. Als je een letter hebt aangeboden (bijvoorbeeld je hebt het over een bepaald thema: feest (letter f) of brandweer (letter b)) kun je met de kinderen woordjes bedenken die met dezelfde beginletter beginnen als brandweer. Vervolgens schrijf je deze woordjes op een papiertje en hang je m bij de goede beginletter. Zo kunnen kinderen altijd terugkijken naar de woordjes die je al een keer in de kring hebt besproken en onthouden ze het beter. Voor de jongere kinderen kun je er ook een tekeningetje bij maken, zodat het woord begrijpelijker wordt. Vervolgens kun je ze laten werken met de beginletter, door in een ABC-boek een tekening te maken over de beginletter of woorden met de beginletter. Zo kun je ook de beginletter laten oefenen met voorbereidend schrijven en de letter beplakken of iets dergelijks.
Het kan geen kwaad kinderen op jonge leeftijd al bekend te maken met de letters van het alfabet.
Succes!
Oja, voor meer ideeën, kijk eens op www.aps.nl en vervolgens onder basisonderwijs en kansrijke taal.
Groetjes
Marleen
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?