Eerste jaar en een eigen klas

• Nicole

Wie kan mij vertellen wat je de eerste schooldag doet in een groep 7? Het is nl. mijn eerste jaar als leerkracht en met deze dingen ben ik nog niet bekend.

Zoeken de kinderen hun eigen plaatsen uit en gaan ze ook die dag al direct aan het werk?

Verder nog tips voor leuke activiteiten voor deze dag? En misschien aankledingstips voor het lokaal.

Het zijn wel heel veel vragen en ik heb zelf al veel dingen bedacht, maar het kan nooit kwaad wat goede tips erbij te krijgen.

Alvast bedankt!!

• Astrid

Hallo,

Ik zou ze eerst zelf een plekje geven en dan kun je in de loop van de week wel gaan schuiven. Ik heb de kinderen op een blaadje 3 namen laten zetten naast wie ze willen zitten. Dit kun je dan in je latere verschuivingen meenemen.

Natuurlijk kun je eerst alle kinderen hun vakantieverhalen laten vertellen, of dit verdelen over twee keer die dag. Ik ben daarna wel aan het werk gegaan, maar tussendoor vertel je nog wat dingen en laat je andere dingen zien. Wanneer je die dag alleen maar zou vertellen over regels enz. dan onthouden ze dat toch niet meer. Dit deed ik gewoon tussendoor.

Een leuke opdracht voor die dag kan zijn een verjaardagskalender maken. Dit kan op verschillende manieren.

Nou veel succes en natuurlijk veel plezier op je eerste dag!!!

Groetjes Astrid

• Hanneke

Je kan er voor kiezen om de kinderen zelf hun plek te laten kiezen en zeggen dat je gaat kijken hoe het gaat en dat je bijv. na 2 of 3 weken kijkt of je nog dingen gaat veranderen. Hier zitten wel nadelen aan want de grootste klieren kruipen vaak achteraan en kletsvriendinnen natuurlijk ook. Lijkt me best lastig voor de orde, zeker als je net begint en misschien nog een beetje onzeker bent.

Heb je geen leerlingenoverdracht gehad van de vorige leerkracht? Hier zou ik zeker om vragen zodat je weet wie dicht bij je moet zitten of vragen of hij/zij je wil helpen met de plekken.

De eerste dag zou ik over de vakantie praten en laten tekenen/ knutselen. Verder een klein beetje gaan werken, bijvoorbeeld alleen rekenen.

succes