Netwijs over e-learning

  • Wuli

    Netwijs over e-learning

    http://netwijs.blogspot.com/search?updated-min=2011-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&updated-max=2012-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&max-results=47

    www.netwijs.blogspot.com/search?updated-min=2011-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&updated-max=2012-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&max-results=47

    http://netwijs.blogspot.com/

    www.netwijs.blogspot.com/

  • Wuli

    Video-onderwijs: flipping the classroom

    leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | maandag 22 augustus 2011

    ‘Een klaslokaal kan soms een onnatuurlijke leeromgeving zijn. Je zet een groep leerlingen bij elkaar, neemt klassikaal de lesstof door en hoopt dat leerlingen geconcentreerd naar je luisteren.’ Dit zijn de woorden van Jelmer Evers, een docent geschiedenis die er ongeveer een jaar geleden voor heeft gekozen het roer letterlijk om te gooien. Vrijwel geen klassikale instructies meer, maar YouTube-colleges. Flipping the classroom heet het concept, ofwel het omdraaien van de les.

    Leerlingen luisteren en kijken thuis naar de uitleg van de lesstof, waardoor er in de les tijd vrijkomt voor dingen die normaal als huiswerk worden opgegeven: opdrachten maken, met digitaal lesmateriaal werken, onderzoek doen, in groepjes werken, etc. Vandaar de term ‘flipping the classroom’. Het idee is afkomstig van de Khan Academy, maar wordt ook regelmatig ingezet door professoren op universiteiten. Jelmer Evers, docent op UniC Utrecht: ‘Op deze manier kunnen leerlingen de lessen volgen in hun eigen tijdspad. Zo heb ik van leerlingen gehoord dat ze naar mijn les hebben geluisterd op hun Ipod tijdens het hardlopen.’ Flipping the classroom kent volgens Jelmer veel voordelen. ‘Leerlingen zijn tegenwoordig zo digitaal, dat het voor hen heel natuurlijk is om op deze manier lesstof te leren. En in de les kan ik nu veel meer een-op-een bezig zijn en extra tijd steken in activerende didactiek.’

    Durven loslaten

    Hoewel de docent geschiedenis nog maar een jaar bezig is met het omgekeerde lesgeven, heeft hij zijn enthousiasme al op veel collega’s over weten te brengen. Zelfs zijn meest digibete collega’s zijn helemaal om. Soms krijgt hij nog wel de vraag hoe hij nu in de gaten kan houden of leerlingen de lesstof hebben geleerd. Hij heeft dan altijd een antwoord klaar. ‘Je moet het klassikaal lesgeven los durven laten. Dat leerlingen in een klaslokaal zitten en naar een uitleg luisteren, staat niet synoniem aan dat er geleerd wordt. Misschien gaat de informatie wel het ene oor in en het andere oor uit. Ik zie het juist als een voordeel dat leerlingen met flipping the classroom zelf het moment uit kunnen kiezen dat ze naar een college willen kijken. Is een leerling ’s ochtends niet het meest geconcentreerd, dan kan hij het college aan het eind van de middag kijken. En je komt er tijdens de wekelijkse klassikale les, als leerlingen met opdrachten bezig zijn, snel genoeg achter of ze de stof van het digitale college goed beheersen.’

    Vernieuwing

    Jelmer is constant bezig met vernieuwingen en legt de lat hoog. ‘Ik wil visueel gezien aantrekkelijke presentaties maken, iets wat naar mijn mening ontbreekt bij de filmpjes van de Khan Academy. Ik maak mijn presentaties in Prezi, dat visueel gezien heel sterk is, en neem het college op met Camtasia. Vervolgens edit ik het filmpje en plaats ik het op mijn eigen YouTube-kanaal. Ik moet toegeven, in het begin is het veel uitvogel-werk, maar het is een zinvolle investering. En de filmpjes die ik vorig jaar heb gemaakt, kan ik dit jaar gewoon hergebruiken.’ Dit betekent echter niet dat Jelmer dit jaar niet meer aan zijn online lessen gaat sleutelen. ‘Ik ben van plan mijn lessen interactiever te maken door HTML5 te gebruiken. Hierdoor wordt een filmpje niet puur informatief, maar kan ik ook een quiz toevoegen of leerlingen een rollenspel laten spelen.’

    YouTube-hit

    Niet alleen Jelmer en zijn collega’s zijn enthousiast over flipping the classroom; ook de examenleerlingen vonden het fijn op deze manier les te krijgen. Jelmer: ‘Ik heb geen negatieve geluiden van ze gehoord. Ik had ruim 50 leerlingen in de examenklassen en één filmpje over de examenstof is wel 10.000 keer bekeken. Dat geeft aan dat leerlingen er behoefte aan hebben om thuis een les te kijken. Eigenlijk ook best logisch, want ze kunnen het filmpje pauzeren wanneer ze willen of opnieuw afspelen totdat ze het snappen. Dat ik leerlingen op deze manier les mag geven, zie ik echt als een intellectuele uitdaging.’

    Tips van Jelmer

    - ‘Het feit dat jouw school niet veel computers heeft, hoeft je er niet van te weerhouden met flipping the classroom te werken. Integendeel. Leerlingen hebben bijna allemaal thuis een computer waar ze dagelijks achter zitten.’

    - ‘Als je digitaal gezien niet erg vaardig bent, moet je niet te snel opgeven. Er komt veel uitvogel-werk bij kijken, maar je krijgt er veel voor terug en als je eenmaal een filmpje hebt gemaakt, kun je dat blijven gebruiken.’

    - ‘Het is een kwestie van durven en doen. Je moet het klassikaal lesgeven los durven te laten’.

    Het bovenstaande filmpje is één van de digitale colleges die Jelmer Evers heeft gemaakt.

    Geef uw reactie REACTIES (7 totaal) Alle reacties…

    Marijke Kaatee - Ik heb de verschillende films van Jelmer op scholen die ik begeleid laten zien. Het heeft docenten geïnspireerd. Zien is doen! Van docenten geschiedenis weet ik dat zij hun leerlingen naar het filmpje sturen, dus die aantallen hits zijn ten dele te verklaren. Mooi werk Jelmer!

    Timo Kos (Stichting Khanacademy NL in oprichting) - Voor wie geïnteresseerd is in de ontwikkeling van gratis digitale instructievideos: in het voorjaar van 2012 zal een Nederlandse versie van de Khanacademie worden gelanceerd met vertaald video-materiaal van Salman Khan (zowel ondertiteld als nagesynchroniseerd) en de mogelijkheid om nieuw gemaakt audio-visueel materiaal toe te voegen en voor iedereen beschikbaar te maken. Dit betreft niet alleen instructievideo's, maar ook de oefenstof en de mogelijkheden voor docenten/tutoren/coaches om het gebruik en de voortgang van het materiaal en de oefeningen door leerlingen te monitoren. Wil je meehelpen om dit te realiseren en bestaand of nieuw audiovisueel materiaal beschikbaar maken voor iedereen in Nederland? Meld je aan bij de community op www.IKKhan.nl

    Christel - Wat zou het geweldig zijn als iedereen dit systeem overnam. Waarschijnlijk ligt de drempel te hoog qua digitale vaardigheden. Maar wat als er een aantal leerkrachten deze filmpjes zouden maken en iedereen er gebruik van zou kunnen maken? Leerlingen kunnen zo hun eigen favoriete leerkracht uitkiezen, want evenals niveauverschillen spelen ook persoonlijke voorkeuren voor iemand een rol bij het opnemen van leerstof. Op Bonaire zijn helaas de deuren van Unic gesloten door wanbestuur, maar het concept is super. Ga vooral zo door!

    Mieke - goed idee, hoewel het veel van de zelfsturing en discipline van de leerlingen vraagt, hetgeen voor de jongere leerlingen en voor veel jongens wellicht teveel gevraagd is. nog iets: wat spreekt die man onduidelijk, wat is een “dekolisatieproces”?

    Erwin - Eenvoudige versie: mrerwin.tumblr.com

    Dr. Henk Witteman - Jelmer Evers heeft in dit filmpje een mooi voorbeeld gegeven van de didactische mogelijkheden die de digitalisering ons biedt. Een van de belangrijkste voorwaarden voor een goede les is het creëren van betrokkenheid. De leraar dient betrokkenheid uit te stralen, enthousiast te zijn. Hij geeft hiermee he signaal af dat ook hij het onderwerp interessant vindt. Onze spiegelneuronen zorgen er dan voor dat die betrokkenheid door de leerlingen wordt overgenomen. De maker van het filmpje weet dat het episodisch geheugen de beste poort naar interesse is. Wat jezelf meemaakt wordt automatisch verwerkt en hoef je niet meer via de semantische weg op te slaan. Ik ben van een oudere generatie en kan mij de slag om Dien Bien Phoe nog goed herinnerren. De kranten stonden er destijds vol van. Ik werd dus al door het onderwerp zelf getrokken. Beelden uit die tijd kwamen bij mij op. De huidige jeugd heeft deze beelden natuurlijk niet, maar ze worden wel opgewekt door het authentieke filmmateraal dat in het flmpje is opgenomen. Sterk is ook de toevoeging van het emotionele element met de intocht van de soldaten en de blijdschap en trots van de bevolking. Zij hadden immers die sterke Europeanen verslagen. KORTOM We zien hier de toekomst van ons lesmaneriaal. Ik stel me voor dat er websites komen als onderwijsvanmorgen waar docenten hun materiaal en toetsen plaatsen en waar docenten in het land een keuze kunnen doen. Net zoals ik in mijn artikelen steeds meer gebruik kan maken van een groeiende hoeveelheid yourube filmpjes waarmee ik mijn artikelen poog te ondersteunen, zo zal dit ook gebeuren met de lesssen in de klas. Ze wijn gewooon te vinden in de “CLOUD” van lesmateriaal die boven het land hangt. Hier komt vanzelf een markt voor. Ik voorspel dat we binnen 5 jaar ons lesmateriaal gaan zoeken op deze sites. We zullen het ook gaan uitwisselen. Duizend bloemen zullen bloeien.

    Joost langendonck - Helemaal mee eens! Ik ben hier ook mee bezig in L.O. Ik maak vodcasts via ink2go en pages op een macbookpro die leerlingen via een portaal kunnen bekijken.

    ……………………….

    100 Best YouTube Videos for Teachers

    http://www.classroom20.com/profiles/blogs/649749:BlogPost:177332

    www.classroom20.com/profiles/blogs/649749:BlogPost:177332

    Innovatieve eLearning

    http://www.scoop.it/t/innovatieve-elearning

    www.scoop.it/t/innovatieve-elearning

    Khan Academy gaat ook alfavakken doen

    http://voordeklas.wordpress.com/2011/10/25/khan-academy-gaat-ook-alfavakken-doen/

    www.voordeklas.wordpress.com/2011/10/25/khan-academy-gaat-ook-alfavakken-doen/

  • Wuli

    Video in de les: gooi de klas open!

    10 januari 2012

    Door Louis Hilgers

    Het klinkt simpel: gebruik video in uw lessen. Maar als puntje bij paaltje komt roept het inpassen toch nog heel wat vragen op. Hoe sluit de video aan bij uw lespakket en waar vindt u die goede video’s. Sander van Acht is directeur van Spons Learning Company, een bedrijf dat zich inzet voor het gebruik van multimedia in de klas. Aan hem vroegen we hoe een docent het best te werk kan gaan. Van Acht heeft een helder doel met video voor ogen: leerlingen kijken instructies via videofilmpjes in hun eigen tijd, tempo en plaats. Naar de les komen ze voor persoonlijke vragen en instructie. Een ‘flipped classroom’ waarbij leerlingen hun huiswerk op school doen en de instructie thuis ontvangen.

    Hoe ziet u mogelijkheden video in de les in te zetten?

    In deze samenvatting uit een Powerpoint, die ik enige tijd geleden aan een groep ambassadeurs van Kennisnet heb gepresenteerd, zie je vijf manieren om video in je onderwijs in te zetten, aangevuld met enkele websites per manier. Zelf zie ik waanzinnige kansen voor video op het gebied van leren. Het krachtigste voorbeeld daarvan vind ik dat je leerlingen met huidige technieken als screencasts, flip-camera's en smartphones zelf instructiefilms voor elkaar (of voor de docent) kunt laten maken. Mensen raken enorm gemotiveerd als ze zelf iets kunnen creëren (denk aan Bloom's taxonomie - PDF), maar het belangrijkste is dat ze daarmee op een positieve manier ‘gedwongen’ worden om intensief met de inhoud van hun videoproductie bezig te zijn.

    Hoe ziet u die benadering in het leerproces?

    'Doceren is de hoogste vorm van begrip'. Als ik iets helder aan een ander kan uitleggen, snap ik het zelf waarschijnlijk het beste. Je kunt je dus zelfs afvragen wie er in het huidige model het meeste leert in een klaslokaal; de docent of de leerling? Door mensen zelf instructiefilms of instructiescreencasts te laten maken krijgen ze autonomie om hun leerproces zelf vorm te geven. Het werkt motiverend als anderen aangeven dat ze door jouw uitleg iets doorgronden. Maar het gaat bij deze vorm van videogebruik niet eens zozeer om het product, het proces is vele malen belangrijker. Aan de andere kant bouwt een school die video op deze manier inzet, zo ook direct aan een eigen bibliotheek van lesmateriaal. Gewoon, met gratis online software als Jing, Screenr en Youtube. Meer heb je eigenlijk niet nodig.

    Klinkt simpel, maar zo gemakkelijk gezegd is het niet gedaan. Hoe ziet u dat?

    Het komt dan denk ik veel meer aan op de houding en de kwaliteiten van de docent, de visie en durf van de directie en de mate waarin zij leerlingen betrekken bij hun onderwijs. Kijk eens naar het project mathtrain.tv van Eric Marcos, die heeft het al op zijn school geïmplementeerd en het plezier spat er bij de leerlingen vanaf!

    Video is ook erg goed in te zetten als communicatiemiddel met bijvoorbeeld externe experts. Gratis via Skype. Diverse musea en andere instellingen hebben hier al programma's voor lopen. Zo breek je de muren van je klaslokaal echt open; je kunt met een eenvoudige beamer en microfoon een waanzinnige hoeveelheid expertise aan je leerlingen aanbieden. Maar ook hier geldt dat je als docent wel de durf moet hebben om het op te starten. Aan de andere kant; als je jouw leerlingen vraagt om een virtuele ontmoeting via Skype met een expert naar hun keuze op te zetten is dat de volgende dag geregeld.

    Hoe kom je daar als docent/leerling aan visueel lesmateriaal?

    Op sites als Youtube, Vimeo etcetera vind je een waanzinnige hoeveelheid aan visueel lesmateriaal. Misschien niet zo gestructureerd als in een lesboek, maar bij ieder onderwerp uit een lesboek is zeker een mooie ijsbreker of introductiefilm op Youtube te vinden. En die films kun je eenvoudig downloaden via tools als KeepVid of Fastesttube zodat je ze ook offline beschikbaar hebt, mocht het netwerk er uit liggen.

    Wat is het belang van zelf maken van films?

    Het zelf maken van films als doel om beeldend te leren denken is ontzettend mooi om met leerlingen (en docenten) te doen. Ik heb dit zelf een aantal jaren bij Beeld en Geluid gedaan, en de 21st century skills die mensen zich in zo'n videoproject onbewust eigen maken zijn enorm. Samenwerken, plannen, communiceren, overleggen, creatief denken etc. Daar kun je een enorme hoeveelheid ideeën in kwijt. Stel dat je leerlingen zou vragen om in plaats van de Tweede Wereldoorlog alleen uit een boek te leren, ook in hun buurt of in het lokale bejaardenhuis met een videocamera op zoek te gaan naar verhalen en die aan te vullen met informatie uit het leerboek, dan wordt het pas echt leuk. Of laat leerlingen bij Engels een scene uit een verhaal van Romeo en Juliet kort naspelen in het Engels en maak er via iMovie of Moviemaker met een paar klikken een gave filmtrailer van!

    Met ‘beeld’ zelf als doel kun je in de lessen ook op een interessante manier aan de slag. Stel bij een afbeelding of een scene uit een journaal vragen als: wat zie je, welke (bedoelde en onbedoelde) betekenissen zitten er in beelden? Dat is op het gebied van mediawijsheid denk ik de belangrijkste vaardigheid: informatie kunnen beoordelen. Wat vertelt een journaal jou? Hoe is een item opgebouwd, wat zie je op de beelden en misschien nog belangrijker: wat zie je niet? Wat is weggelaten? Een mooi voorbeeld is dan de regiekamer-opname bij de bruiloft van Maxima. Dit illustreert mooi dat er achter beelden een hoop zit wat je misschien niet ziet of weet en het is interessant en belangrijk om daar met elkaar over te praten.

    Een belangrijk, vaak onderschat punt, zijn de auteursrechten. Hoe zie u dat met betrekking tot de inzet van video in de les?

    Ik denk ook zeker dat het goed is als leerlingen en docenten zich bewust zijn van de regels, maar dat is net zo als de regels van bijvoorbeeld voetballen: je moet ze kennen, maar daarna gaat het er om dat je zo mooi mogelijke doelpunten gaat maken! Een goede bron om meer over auteursrecht (ook veel over online publicaties) te weten te komen is Arnoud Engelfriet. Als leerlingen die nou eens via Skype als expert de klas binnenhalen of hem opzoeken en een mooi visueel interview met hem maken sla je meteen twee vliegen in een klap. Of laat leerlingen proberen om een filmpje te maken dat het snelst automatisch van Youtube verwijderd wordt omdat het de meeste auteursrechtelijk beschermde bronnen in zich heeft. Dat stimuleert leerlingen zeker en ze moeten alsnog op zoek naar welke bronnen ze daarvoor het beste kunnen gebruiken. Leerlingen downloaden de materialen van Youtube, monteren er in Youtube met de video-editor een nieuwe ‘foute’ film van, ze maken een fictief kanaal bij Youtube aan, uploaden hun spullen en wachten maar. Zeker dat de filmpjes snel verwijderd zullen worden…

    Sander van Acht

    Sander was eerder werkzaam bij Beeld & Geluid. Momenteel bouwt hij met zijn bedrijf SPONS Learning Company (www.spons.nl) aan een online leerplatform voor de ICT-professionalisering van docenten van PO t/m HBO. Daar wordt veel gebruik gemaakt van video (screencasts) om in eenvoudige stappen docenten te helpen bij het lesgeven en werken met nieuwe media. Docenten kunnen kiezen uit online modules (studie-eenheden van circa 2 uur) over Prezi, Youtube, wiki's, screencasts, Skype et cetera, en krijgen daarbij ondersteuning door een coach die online beschikbaar is.

    Bronnen voor het onderwijs:

    Het Video Plein van Kennisnet

    Videodiensten van SURFnet

    Beeldmateriaal en ondersteuning Telewijs

    Auteursrechten KoppieCopy, Creative Commons en OVA (open Video Alliance)

    Rechtenvrije muziek RoyaltyFreeMusic, FindSounds en FreePlayMusic

    ……………………..

    Bovenstaand artikel kun je lezen met hyperlinks via:

    http://dossiers.kennisnet.nl/dossiers/video/nieuws/video-in-de-les-gooi-de-klas-open/

    www.dossiers.kennisnet.nl/dossiers/video/nieuws/video-in-de-les-gooi-de-klas-open/

  • Wuli

    Drie Nederlandse video's over ‘flipping the classroom’:

    http://leerkracht.kennisnet.nl/7365/3-videos-over-flipping-the-classroom

    www.leerkracht.kennisnet.nl/7365/3-videos-over-flipping-the-classroom

    Wat is Flipping the Classroom?

    Flipping the Classroom is een begrip dat snel aan bekendheid wint. Kort gezegd gaat het hierbij om het omdraaien van de klassikale instructie en het individuele huiswerk.

    Er zijn inmiddels vele voor- en tegenstanders van dit model te vinden. Kennisnet wil je verder informeren over dit opkomende onderwijsmodel en aantonen dat Flipping the Classroom meer inhoudt dan het laten zien van een videootje.

    Huiswerk wordt klassenwerk en andersom

    In de praktijk betekent dit dat activiteiten die normaal in de les zouden plaatsvinden huiswerk worden en andersom. In het algemeen wordt hierbij de klassikale instructie als video beschikbaar gesteld.

    Eén van de doelen van ‘Flipping the Classroom’ is meer lestijd beschikbaar hebben voor interactieve activiteiten zoals het beantwoorden van vragen, individuele aandacht en verdieping.

    Activerende didactiek

    Flipping the Classroom kan dus bijdragen aan gedifferentieerd onderwijs en maakt het voor leerlingen mogelijk om instructie te krijgen op hun eigen tempo en tijdstip middels de inzet van activerende didactiek.

    Wil jezelf verder verdiepen in dit vernieuwende onderwijsmodel dan raden wij je zeker ons bovenmenu aan waar je uitgebreide informatie kan vinden over: de didactiek, het inzetten en de mogelijkheden voor de dagelijkse praktijk.

    Flipping the Classroom: direct aan de slag

    Flipping the Classroom is een organisatievorm van onderwijs waarbij je klassikale ‘kennisoverdracht’ vervangt door video’s en eventuele andere vormen van instructie, die online worden aangeboden.

    Leerlingen dienen deze buiten de reguliere lessen te bekijken. De hierdoor vrijgekomen klassikale tijd wordt gebruikt voor het maken van opdrachten, het geven van aanvullende instructie en bijvoorbeeld het begeleiden van projecten.

    Flipping the Classroom kan hiermee bijdragen aan gedifferentieerd onderwijs en maakt het voor leerlingen mogelijk om instructie te krijgen op hun eigen tempo en tijdstip, middels de inzet van activerende didactiek.

    Hieronder een aantal voorbeelden ter inspiratie en hard- en software tips om direct zelf met Flipping the Classroom aan de slag te gaan. Lees het hele bericht:

    http://flippingtheclassroom.kennisnet.nl/

    www.flippingtheclassroom.kennisnet.nl/

    Docent Frans Droog: “Flip de klas werkt!”

    Steeds meer docenten experimenteren met Flipping the Classroom: de klassikale uitleg van de docent wordt huiswerk in de vorm van instructie per video en de opdrachten die je vroeger als huiswerk mee kreeg, maak je in de klas. Zo ook docent Frans Droog die een paar maanden geleden zijn eerste ‘flip de klas’ heeft gedaan met het vak wiskunde in een tweede klas vwo. Zijn voorzichtige conclusie na drie maanden: ''Flip de klas werkt!". Lees het hele bericht:

    http://flippingtheclassroom.kennisnet.nl/

    www.flippingtheclassroom.kennisnet.nl/