pesten

  • Samantha

    Ik ben beginnend leerkracht en loop nu in de eerste 3 weken al tegen het probleem “pesten” aan. Het volgende is het geval:

    Ik heb een meisje in de klas uit Zuid-Spanje, spreekt gebrekkig Nederlands, maar is wel te verstaan en zij wordt gepest. Ze wordt gepest omdat ze mollig is, omdat haar moeder arm is, slechter Nederlands spreekt en vooral ook omdat ze liegt en kinderen vals beschuldigt. Het pesten gaat zo ver dat ze regelmatig huilend de klas uitloopt.

    Het probleem speelt al sinds vorig jaar en zit dus al heel diep. Ik heb al klassikale gesprekken gevoerd, met het meisje alleen, individueel met een aantal pestkoppen (80% van de klas). Ik heb ook al een keer een kind te kakken gezet voor de hele klas toen hij het meisje aan het pesten was, hij werd toen boos op mij (terecht natuurlijk), maar voelde wel wat het meisje voelde, dit moest hij later toegeven en ik heb hem daarna niet meer op pesterijen betrapt, maar hoe lang houdt hij dat nog vol? Verder probeer ik zelf het meisje wel te steunen en begrip te tonen, maar is dit genoeg?

    Kortom wie heeft er nog tips naast bovenstaand om dit meisje te helpen? Het meisje vind het erg moeilijk om haar eigen gedrag aan te passen, hiervoor heb ik haar bij de speel-praatgroep aangemeld.

    Alvast bedankt.

  • thalisia

    Hoi Samantha,

    Ik ben geen deskundige op dit gebied. Vroeger ben ik zelf wel gepest en ben ook een pester geweest. Het pesten deed ik omdat ik erbij wilde horen, ik was bang dat wanneer ik aardig tegen het gepeste kind was dan keren ze ook tegen mij. Ik denk dat een groot deel van de pesters het zelfde gevoel hebben, als ze maar een ander pesten dan pesten ze mij niet… Om gepest te worden is verschrikkelijk, ik werd gepest omdat ik gekleurd ben en een beugel had. Ik had een hekel om naar school te komen omdat ik dan gepest zou worden. Ik trok me dan ook terug, hield me stil, deed alles om niet op te vallen “te verdwijnen” zodat ik geen aandacht trok.

    Ik kan geen advies geven, alleen mijn eigen gevoelens van toen op schrijven. Misschien kun je kijken wie de populairste is van de klas en deze gaan “bespelen” dan volgt de rest van de klas zijn voorbeeld. Het is maar een suggestie. Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen succes ermee,

    groetjes thalisia

  • vanessa

    ook ik zou niet echt een duidelijke oplossing kunnen geven. Misschien moet je het eens proberen door het onderwerp te behandelen met behulp van een pestsituatie van buiten de school. laat de kinderen eens praten over een situatie die niets met het betreffende kind te maken heeft. Een leuk lesidee staat op meester geofrey ( weet niet zeker of het zo geschreven wordt maar is ook te vinden via deze site)

    Op deze site wordt een lessenserie besproken waarin het thema pesten cetraal staat. hierbij gaat het op een meisje dat gepest wordt en weg vlucht uit de klas naar een oonbewoond eiland. de kinderen moeten gedurende een aantal lessen een oplossing voor de kinderen uit haar klas bedenken zodat het meisje weer terug naar huis kan. deze lessenserie behandeld het pesten, waarom doe je dat wat kan je daar tegen doen en het vervolgens ook doen. aan het einde van de les worden ook de ouders van de kinderen erbij betrokken. Dit laatste is natuurlijk geheel eigen keuze. het is een leuke les om te geven en misschien dat het bij je in de klas werkt. misschien kan je eindigen met het tekenen van een pestprotocol. er zijn er diverse van te vinden op deze site.

    hoop dat je er wat aan hebt.

    succes, Vanessa

  • richard

    het is misschien een aanrader om PESTEN van CARRY SLEE voor te lezen. Een pakkend boek dat bij mij toen ik met dat probleem in de klas zat erg goed hielp. Daarnaast, ga met de hele klas eens in discussie, hoe dit opgelost moet worden.

  • Samantha

    Bedankt Richard, hier ben ik inderdaad ook al mee bezig, ben nu op de helft van het boek dus we zullen zien of het zijn vruchten gaat afwerpen.

  • Maria

    Hallo,

    Zelf ben ik op dit moment bezig een pestprotocol op te zetten. Een hele handige reader over het probleem pesten met tips en mogelijke oplossingen kun je bestellen op http://www.posicom.nl/?page=pesten_wijgevoel zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen

    Groetjes,

  • Jowe

    http://pesten.startkabel.nl/

    www.pesten.startkabel.nl/

  • Jowe

    Oplossingen voor pesten

    http://pabo.startpagina.nl/prikbord/read.php?1422,4494830,5207626#msg-5207626

    pabo.startpagina.nl/prikbord/read.php?1422,4494830,5207626#msg-5207626

  • Eline van de Vliert

    Hee Samantha,

    Er bestaat ook zoiets als een theaterstuk over Pesten. Dit wordt vooral op de middelbare school gedraaid, maar er is nu ook een variant voor de basisschool. Misschien dat je daar iets aan hebt? de site is http://www.switchweb.nl/docenten.

    Misschien dat je hier iets mee kunt, zo kun je op een leuke en aantrekkelijke manier de taboesfeer misschien een beetje doorbreken!

  • Jowe

    Nederlandse video over Vreedzame School

    Sequence OTV 018 2 Vreedzame school

    http://www.youtube.com/watch?v=S7Nlw5Fbd4g&feature=related

    www.youtube.com/watch?v=S7Nlw5Fbd4g&feature=related